1. januar 2021 begynder byggeriet af den 18 kilometer lange tunnelforbindelsen mellem Tyskland og Danmark, Femern-forbindelsen.
Opstarten af milliardprojektet får danske og udenlandske virksomheder, især tyske, til at bejle til området med en stor interesse i at bygge nyt.
I Rødbyhavn har virksomheden Bach Gruppen med hovedstæde i Viborg planer om at bygge et hotel på seks etager med 200 værelser og en kontorbygning med showroom, hvor blandt andre Lolland Kommunes tekniske afdeling skal rykke ind.
Artiklen fortsætter under billedet.
Og i samme forbindelse planlægger kommunen i samarbejde med Femern A/S at bygge et stort laguneområde, hvor der blandt andet skal laves to nye strande.
Nogle af de mennesker, man gerne vil tiltrække, er turisterne - og især de tyske.
- I og med, at der kommer en ny kyst, og der bliver lavet et lækkert laguneområde, bliver det et meget attraktivt område for børnefamilie at komme i, siger Stig Rømer Winther, direktør for Femern Bælt Development.
- På den nordtyske kyst er der ikke flere muligheder for at udvide hotelkapaciteten og lave små feriecentre. Derfor kigger tyskerne nordpå og siger: Jamen, det kunne da godt være, at vi skulle være med i udviklingen af den sydlollandske kyst.
- Det er godt set
Hos Business Lolland Falster ser man hotelplanerne i Rødbyhavn som et stærkt projekt.
De bakker op om behovet for overnatningsmuligheder, for denne sommer oplevede de lokale udlejningsselskaber nemlig, at de manglede omkring 50 procent ferieboliger til udlejning til de tyske turister.
- Det, jeg noterer mig, er, at det er godt set, at man i den første lange periode kan benytte det som kontormiljøer til de internationale konsortier og entreprenører, som skal lave forbindelsen, og dernæst konverterer det om til eksempelvis turismemæssige formål, siger forretningschef Mads Stærk.
- På sigt vil den her type overnatningsfacilitet gå rigtig godt i spænd med de krav, som en moderne turist stiller i dag.
Artiklen fortsætter under billedet.
Borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen (S) er heller ikke loren ved at bygge tæt på vandet.
- Vi har 340 kilometer kyst hele vejen rundt om Lolland, og at vi skulle udnytte de fem af kilometerne, det tænker jeg ikke, der sker den store skade ved. Vi vil løbe efter alle de mulige gevinster, der kan være for lokalområdet og hele den region, vi befinder os i, siger han.
Første spadestik til byggeriet bliver taget allerede nu til efteråret - og etableringen af den nye strand begynder til næste år.