Johnny steger 180 ænder efter morfars opskrift til 700 tunnelarbejdere

125 liter andesovs og 180 stegte ænder. Det er store forhold, når der laves aftensmad til tunnelarbejderne på Femern-byggeriet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På blot et år er antallet af tunnelarbejdere på Femern Bælt-byggeriet vokset hastigt fra omkring 100 til nu over 700. Alle har som en del af kontrakten kost og logi, og med det følger et enormt arbejde, når der skal laves mad til de mange tunnelarbejdere.

I spidsen for det står kok Johnny Andersen. Han er som medindehaver af cateringfirmaet Kokken & Company ikke uvant i store forhold og bespisning af mange mennesker. Han ved derfor også, hvad det handler om, når det gælder mad til indbyggerne i tunnel-byen, FLC Village.

- De står derude i 12 timer i det her vejr, vi ser uden for – de fryser, og det er ad helvede til. De har det hårdeste arbejde, der er på Femern – så skal det da være i orden, det der kommer ind om aftenen, siger han med en henvisning til besværet i at tilberede aftenens menu, da TV2 ØST er på besøg.

Johnny Andersen, kok og medejer af Kokken & Company, fortæller, at man udover hovedretten også laver retter til glutenallergikere, vegetarer samt personer, der spiser efter religiøse hensyn.
Johnny Andersen, kok og medejer af Kokken & Company, fortæller, at man udover hovedretten også laver retter til glutenallergikere, vegetarer samt personer, der spiser efter religiøse hensyn. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Den står på kogte, hvide kartofler, hjemmelavet rødkål med solbær, æbler og svesker.

- Og så selvfølgelig anden, som er stegt, fuldstændig som morfar lavede den.

- Vi har stegt 180 ænder. Så der er blevet klippet en del ænder, siger Johnny Andersen.

quote Vi har valgt, vi så vidt muligt går dansk. For der er så mange nationaliteter, så det er svært at ramme dem alle sammen

Johnny Andersen, kok, Kokken & Company

Med til den menu følger 125 liter brun sovs – i øvrigt en signatur for det køkken, som er styrende for menuplanen. Nemlig det danske køkken, fortæller Johnny Andersen:

- Vi har valgt, vi så vidt muligt går dansk. For der er så mange nationaliteter, så det er svært at ramme dem alle sammen. Så vi går der, hvor køkkenet her er sikrest.

Klokken 15.30 åbner kantinen for aftensmad til natholdet. Der er også mulighed for at smøre en madpakke, som kan tages med ud på byggepladsen.
Klokken 15.30 åbner kantinen for aftensmad til natholdet. Der er også mulighed for at smøre en madpakke, som kan tages med ud på byggepladsen. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Fra 16 til 700 kuverter 

Her godt et år efter de første tunnelarbejdere flyttede ind, har Johnny Andersen også erfaret, hvilke retter der er et hit, og hvilke man ikke skal forsøge sig med igen.

- Det har været en proces, vi har arbejdet ind. Hvad skal vi, hvad skal vi ikke? Brunkål fandt vi ud af, de absolut ikke vil have. Kartoffel med skræl – nej tak og sådanne ting. Så vi er blevet rigtig kloge på, hvordan vi skal gøre det i en proces fra 100 mand og op til de her 700 mand nu, fortæller han og tilføjer:

- Der har været nogle dage, hvor de ringer og siger, de slet ikke har spist noget – hvor vi må sige okay. Det skal vi nok ikke sætte på mere.

Rafael Sewarek (tv), sjakformand, FLC, synes, maden i kantinen er god, men uvant: - Det er meget forskelligt fra, hvad jeg er vant til, siger han til journalist Mads Gudiksen (th).
Rafael Sewarek (tv), sjakformand, FLC, synes, maden i kantinen er god, men uvant: - Det er meget forskelligt fra, hvad jeg er vant til, siger han til journalist Mads Gudiksen (th). Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Det er Maribo-virksomheden Euro-Workers A/S, der har entreprisen med at levere kantine, catering og rengøring i FLC Village.

Anders Hansen, der er salgs- og driftsdirektør i virksomheden, fortæller, at man inden for et år forventer en fordobling i antallet af tunnelarbejdere, som skal bespises hver dag.

- Vi startede med 16 kuverter, og nu er vi oppe på 700, fortæller han og tilføjer:

- I starten troede vi, det var nogle måneder, vi skulle gøre det – men så blev det mere og mere.

Anders Hansen, salgs- og driftsdirektør i Euro-Workers A/S, fortæller, at det hele startede med en ordre på 16 kuverter. Nu leverer de 700 hver eneste dage til tre måltider i døgnet.
Anders Hansen, salgs- og driftsdirektør i Euro-Workers A/S, fortæller, at det hele startede med en ordre på 16 kuverter. Nu leverer de 700 hver eneste dage til tre måltider i døgnet. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Arbejder i døgndrift

Arbejdet med at lave mad og gøre rent efterfølgende foregår i næsten samtlige af døgnets 24 timer.

- Vi starter klokken 12 om natten og er cirka færdig klokken 23. Så det er faktisk døgndrift med kantinen, der har rengøring og alt i opvask. Der er cirka 55 mand, siger Anders Hansen.

I alt bliver det til 800 kilo mad, som laves i køkkenet i Maribo, hvorefter det køres til kantinen i FLC Village, der ligger ved tunnelbyggepladsen i Rødbyhavn.

I alt er 55 medarbejdere engageret i at bespise de 700 tunnel-arbejdere, som bor i tunnelbyen, FLC Village.
I alt er 55 medarbejdere engageret i at bespise de 700 tunnel-arbejdere, som bor i tunnelbyen, FLC Village. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Ifølge Jens Tornager, chef for FLC Village, er det kutyme på store byggerier som Femern Bælt-tunnelen, der bliver verdens længste sænketunnel for biler og tog, at kost og logi er en del af kontrakten med medarbejderne.

- Dels ved vi, at vores medarbejdere arbejder i hårdt vejr og med beton. Så de skal først og fremmest have nogle kilokalorier ind, så de ikke forbrænder alt for meget. Så selvfølgelig skal de have en god oplevelse, men de skal også have rigelig mad, fortæller han.

Udover aftensmaden står der også ingredienser, så medarbejderne kan smøre en madpakke, de kan tage med ud på byggepladsen.

Jens Tornager,  chef for FLC Village, fortæller, at det er kutyme på store byggerier som Femern Bælt-tunnelen, at kost og logi er en del af kontrakten med medarbejderne.
Jens Tornager, chef for FLC Village, fortæller, at det er kutyme på store byggerier som Femern Bælt-tunnelen, at kost og logi er en del af kontrakten med medarbejderne. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

- Når de har spist her, går de op og smører deres madpakker til hele natten – de skal arbejde indtil klokken 04.30 i morgen tidlig med to pauser – så de smører, hvad de nu har lyst til, siger Jens Tornager.

Madpakkerne spises ude på byggepladsen i de velfærdsbygninger, som står på pladsen.

- Når vi til næste år bliver dobbelt så mange, som vi er nu, skal vi stå for at bage omkring 20.000 sandwichbrød hver morgen.

Medarbejderne betaler selv en del af deres løn for at bo og spise i tunnelbyen. Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen ventes at stå færdig i 2029.

Så meget mad går der på en uge til måltider i FLC Village:

  • Mælk 925 liter

  • Juice 1150 liter

  • Ymer osv. 360 liter

  • Havregryn,  cornflakes , mysli osv. 72 kilo

  • Aftensmad 5975 kilo

  • Frugt 10.750 styk

  • Pålæg 2025 kilo

  • Ost 875 kilo

  • Æg 15.750 styk 

  • Rundstykker 15.750 styk 

  • Sandwichboller 10.500 styk

  • Franskbrød 450 styk

  • Rugbrød 350 styk

  • Chokolade 5350 styk


Nyhedsoverblik