Ekspert forudser jobboom for Lolland - men kun for en periode

Store bro- og tunnelbyggerier er godt for beskæftigelsen, men når forbindelsen står klar, risikerer lokale virksomheder at blive kørt over ende.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Til nytår begynder byggeriet af den store Femern-tunnel, og i lokalområdet er der store forventninger til det nye byggeri. Skabelsen af arbejdspladser, øget beskæftigelse og velstand.

- Lolland vil ikke længere ligge for enden af Danmark med ryggen mod Tyskland.

quote Økonomisk, mentalt og kulturelt får det kæmpe betydning

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune

- Vi kommer til at ligge midt på hovedfærdselsåren mellem Skandinavien og Centraleuropa og midt mellem de to metropoler, Hamborg og København, som du begge vil kunne nå inden for halvanden time. Økonomisk, mentalt og kulturelt får det kæmpe betydning, lød det fredag fra Holger Schou Rasmussen (S), borgmester i Lolland Kommune.

I de seneste årtier har borgmestre flere steder rundt omkring i landet - også her i vores region - kunne glæde sig over, at byggerier af store bro- og tunnelforbindelser i netop deres kommune satte skub i beskæftigelsen.

Et fald i beskæftigelsen

Men erfaringerne viser, at forventningerne om økonomisk opblomstning og mange nye arbejdspladser ikke er nogen garanti, når byggeriet står færdig. 

- Under selve byggeriet kan man forvente stigende økonomisk aktivitet. Primært indenfor byggeri og servicebranchen. Men når tunnelen så åbner, så viser erfaringerne fra Storebælt, at tingene kan blive anderledes. Det har man set på Fyn, der er blevet en ø, man bare kører over på vejen, siger Ismir Mulalic, lektor i økonomi ved CBS, der har studeret effekterne fra Storebæltsbroen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Femern-tunnelen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel. Det bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog.
Femern-tunnelen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel. Det bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog. Foto: Femern A/S

Tal fra Korsør viser et lignende billede, forklarer Ismir Mulalic.

- Beskæftigelsen blev reduceret, efter forbindelsen åbnede, selvom man havde glædet sig meget til broen og man havde forventet stigende økonomisk aktivitet, siger han.

Der eksisterer dermed en fare, at når Femern-tunnelen står klar vil Lolland-Falster blive to øer mellem to metropoler.

- Og det er ikke godt for lokalsamfundet, siger Ismir Mulalic.

Øget konkurrence og lavere priser

Der er dog også meget godt i vente set med økonomiske briller, når et byggeri af Femern-forbindelsens kaliber begynder.

- Det, som vi har lært af Storebælt, er, at de lokale virksomheder på både Fyn og Sjælland, men også i København, er blevet mere produktive efter åbningen af forbindelsen. Det skyldes først og fremmest kortere rejsetid, siger Ismir Mulalic og tilføjer:

- Desuden har vi set, at lønningerne er steget, husholdningerne er blevet rigere, og der er også meget, der tyder på, at priser på varer og tjenester er faldet på grund af øget konkurrence.

Femern Bælt Forbindelsen
Læs også
Ny aftale underskrevet - nu kan byggeriet af Femern-forbindelsen gå i gang
Femern Bælt Forbindelsen
Læs også
Ny aftale underskrevet - nu kan byggeriet af Femern-forbindelsen gå i gang

Det er gode nyheder, som også er i vente for Sydhavsøerne. Men også her er der en bagside af medaljen, forklarer Ismir Mulalic:

- En mindre god nyhed er, at virksomheder bliver tabt på vejen, fordi de ikke kan klare den stigende konkurrence. Erfaringer viser, at det primært er virksomheder indenfor servicebranchen, der har vundet på Storebæltsforbindelsen.

Lolland rykker tættere på

Imens den øgede konkurrence kan være godt for forbrugerne, så er der også en risiko for, at jobs i lokalområdet forsvinder, fordi konkurrencen fra andre virksomheder rykker tættere på.

Ifølge økonomi-lektoren, så har de lokale borgmestre dog muligheder for at drage nytte af byggeriet på andre måder og alligevel holde fast i opsvinget.

- En stor ting er, at Lolland rejsetidsmæssigt vil komme tættere på København.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan kommer den nye arbejdshavn på Lolland til at se ud.
Sådan kommer den nye arbejdshavn på Lolland til at se ud. Foto: Femern A/S

Tunnellen under Femern betyder nemlig en opgradering af forbindelsen mellem København og Lolland-Falster også opgraderes, påpeger Ismir Mulalic.

På den måde bliver rejsetiden internt i landet gjort kortere, hvilket kan være med til at øge bosætningen og virksomheders lyst til at slå sig ned i regionen.

Det kan kommunerne hjælpe til at fremme med bedre forhold for husholdninger og virksomheder på Lolland-Falster, der gør det mere attraktivt at bosætte sig på Lolland, foreslår Ismir Mulalic.

Femernbyggeriet blev vedtaget fredag den 24. april af en enig forligskreds på dansk side. Tyskerne har endnu ikke endeligt godkendt projektet.

Nyhedsoverblik