Vandværk kæmpede flere dage for at lappe ødelagt rørledning - nu ved de, hvad der var galt

Et ledningsbrud på det værst tænkelige sted gjorde det særdeles vanskeligt for Rønnede vandværk at fikse et ledningsbrud på et vandrør.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Et brud på en hovedrørledning betød tirsdag, onsdag og torsdag, at en lang række husstande i et område vest for Rønnede by stod uden vand, mens eksperter kæmpede for at lukke røret.

Vandet kom tilbage til borgerne torsdag - men for vandværket er arbejdet langt fra slut. Sådan siger Erwin Thorius fra Rønnede Vandværk.

- Vi vil nu flytte rørledningen, så vi undgår lignende ledningsbrud i fremtiden.

Ledningsbruddet skete i jorden under den ene af de to rundkørsler, hvor Sydmotorvejen har afkørsler til Ny Næstvedvej - rute 54, også kendt som Gedestien.

- Det skete næsten det værst tænkelige sted og på den værst tænkelige måde. Ud over, at det er en vigtig trafikåre, så er jorden her også fyldt med vigtige kabler og ledninger. Samtidig, så var jorden blevet til blød mudder og skred rundt, når vi forsøgte at grave i jorden, fortæller Erwin Thorius.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan så det ud, da Rønnede Vandværk arbejdede med at lukke hullet i vandledningen under rundkørslen.
Sådan så det ud, da Rønnede Vandværk arbejdede med at lukke hullet i vandledningen under rundkørslen.
Foto: Erwin Thorius

Vand fossede ud af jorden

Bruddet blev opdaget, da vandet forsvandt hos kunderne, og det samtidig væltede op af jorden med vand.

- Vandet løb ind i hullet hurtigere end en slamsuger kunne nå at suge det væk. Derfor måtte vi hyre et firma, der kunne pumpe jorden tør for vand, forklarer han.

At der var meget vand i jorden under arbejdet illustreres af, at siderne i hullet kollapsede i mudderet, og at en nærliggende lygtepæl først måtte rettes op, for siden at blive taget helt ned, da den ikke længere kunne stå i den bløde jord.

Erwin Thorius oplyser, at der var syv lastbiler på stedet, da der var flest.

- Rundkørslen er i sin tid blevet anlagt ovenpå vores hovedvandledning, og der har de brugt alle mulige sten, murbrokker og gammel asfalt i vejens fundament. Det måtte man gerne dengang, men med tiden arbejder det sig rundt i jorden, og det er det, der har ødelagt vores vandledning, siger Erwin Thorius.

Artiklen fortsætter under billedet.

Her ses teknikere forøge at redde en lygtepæl, der ikke kunne stå fast i den bløde jord.
Her ses teknikere forøge at redde en lygtepæl, der ikke kunne stå fast i den bløde jord.
Foto: Erwin Thorius

Ny ledning på vej

Det er fjerde gang, at opfyldet under rundkørslen fører til ledningsbrud, og derfor planlægger vandværket nu helt at flytte rørledningen, så den kommer til at gå i en stor bue rundt om rundkørslerne.

På TV2 ØSTs spørgsmål, om det ikke bliver bekosteligt griner han lidt.

- Det kommer kun til at koste en brøkdel af det, som vi har måttet bruge på at fikse rørledningen i denne omgang. Det har været en bekostelig affære med akut-arbejde og masser af aktivitet i aften og nattetimerne, siger han.

Vandværket skal dog være sikre på den kommende linjeføring af en mulig motorvej mod Næstved, før de lægger sig fast på en bestemt linjeføring af den nye vandledning.

Selvom vandværket har arbejdet intensivt for at lukke hullet, og at ledningsbruddet er blevet omtalt både på TV2 ØST og i radioen, så har det ikke afholdt nogle kunder fra at komme med særdeles frustrerede henvendelser til vandværket.

- Det er klart, at det har været en belastning, specielt i øjeblikket, hvor folk har arbejdet hjemmefra. Men vi har gjort alt, hvad vi kunne for at få vand ud til alle igen. Vi kunne dog ikke trylle og sikre folk vand. Men det er klart, at det har været enormt frustrerende, siger han.

Kun få bruger infosystem

Vandværket har et system, så de kan informere om problemer med driften via SMS.

Kun omkring en tredjedel af værkets kunder er dog tilmeldt systemet, og Erwin Thorius opfordrer derfor flere kunder til at skrive sig op.

- Det er en service, hvor vi kan advare mod løbende lukninger af vandet og informere om driftsproblemer. Vi ser det egentlig som en god service, så det er ærgerligt, at så mange ikke tilmelder sig, siger han.