Unibrew sælger mere sodavand i supermarkeder i jubilæumsår

Royal Unibrew har løftet sit salg i første kvartal 2021 i forhold til samme kvartal sidste år, viser regnskab.

Et fornuftigt salg af blandt andet sodavand og energidrikke har i årets første tre måneder været med til at give vækst hos Royal Unibrew.

Det viser regnskabet fra bryggeriet, der er det næststørste herhjemme.

Samlet har Royal Unibrew i perioden omsat for 1,6 milliarder kroner. Det er en stigning på ni procent i forhold til samme periode sidste år.

En af forklaringerne på det større salg er en positiv udvikling indenfor salg til "offtrade". Det vil sige dagligvarebranchen og eksempelvis supermarkeder.

- Vi har fået en solid start på året med en stærk eksekvering inden for offtrade, især i Danmark og Italien, siger Lars Jensen, administrerende direktør i Royal Unibrew.

Kæmpet med salg til restauranter

For forretningen i Danmark har der især været godt gang i salget af sodavand og energidrikke. Det gælder også for bryggeriets kendte sodavandsmærke Faxe Kondi, der har 50 års jubilæum i år.

Til gengæld har Royal Unibrew som alle bryggerier kæmpet med salget til det, der kaldes "ontrade". Det er blandt andet barer og restauranter, som på grund af coronapandemien i stor udtrækning har været lukket.

Også salget til grænsehandlen har været ramt af pandemien på grund af rejserestriktioner.

- Vores forretninger inden for ontrade og grænsehandel er blevet påvirket negativt af de restriktioner, der blev pålagt som følge af pandemien i hele kvartalet. I marts faldt vores handel inden for ontrade med mere end 60 procent i forhold til 2019, siger Lars Jensen.

På trods af fortsatte restriktioner i flere af Royal Unibrews markeder er der en større optimisme for 2021 end tidligere.

Det betyder, at der nu ventes et driftsoverskud på 1525-1625 millioner kroner mod før 1475-1625 millioner kroner.

For første kvartal lød driftsoverskuddet på 229 millioner kroner.