Presset stiger lige nu på undervisningsministeren i sagen om de 39 elever fra Stevns og Faxe, der har fået afslag fra Køge Gymnasium.
Ministeren har indtil nu været helt stille i sagen, men oppositionen presser på og beder nu udtrykkeligt om at få sagen op på et møde i forligskredsen snarest.
For Socialdemokraterne vil have punktet på dagsordenen - de vil ikke vente til efteråret, som ministeren lægger op til.
Det kan vi selvfølgelig ikke stå model til på Christiansborg. Og det kan eleverne slet ikke stå model til
- Det, som der er helt galimatias her, er, at elever, der fortsat har langt til en skole bliver fravalgt og skal endnu længere. Det kan vi selvfølgelig ikke stå model til på Christiansborg. Og det kan eleverne slet ikke stå model til, siger Annette Lind, undervisningsordfører fra Socialdemokratiet.
Adskiller land og by
De unge i Stevns og Faxe Kommuner bor for langt væk fra gymnasiet i Køge, selvom Køge Gymnasium for nogle af eleverne er det gymnasium, der ligger tættest på dem. Det vil sige, de i stedet skal finde et andet gymnasium, som har plads til dem.
Men al offentlig trafik på Stevns går fra Rødvig og St. Heddinge mod Køge. Så de unge skal altså tage bussen til Køge og derefter skifte til bus og tog for at komme til gymnasiet enten i Haslev eller Solrød.
Og det falder ikke i god jord hos Stevns' borgsmester.
- Vi gør meget for at få tilflyttere her til kommunen, og der er børnefamilier, der flytter hertil. Men når de hører, at vores unge bliver valgt fra, så bliver vi som kommune også valgt fra, sagde Mogens Haugaard Nielsen til TV ØST.
Vi skal have en ligelig fordeling af elever og vi skal have et Danmark i balance
- Det skiller land og by endnu mere ad, og derfor reagerer vi kraftigt på det her.
S: Et Danmark i balance
Og det huer heller ikke Socialdemokratiets undervisningordfører. Derfor ønsker hun, at der skal foretaget nogle ændringer i systemet.
- Det er et meget komplekst system, men vi bliver nødt til at finde ud af at få lavet en ny fordelingsnøgle - hvordan vi fordeler eleverne. Det skal vi gjort på flere måder: Det skal både være i forhold til geografi; kapacitet; men også i forhold til etnicitet, siger Annette Lind.
- Vi skal have en ligelig fordeling af elever og vi skal have et Danmark i balance. Derfor bliver vi nødt til at finde ud af, hvordan vi gør tingene rigtigt.