Royal Unibrew scorer på ølkrig

En øl- og sodavandskrig mellem Carlsberg og Coop giver Royal Unibrew i Faxe kronede dage.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Carlsberg og Coop har det seneste halve år ligget i regulær øl- og sodandvandskrig, og det har givet konkurrenten Royal Unibrew et gevaldigt løft på det hjemlige marked. Det skriver DR Sjælland på sin hjemmeside.

For Coop, der tæller butikkerne Brugsen, Kvickly og Fakta, satser nemlig udelukkende på skarpe tilbud på Royal Unibrews produkter, mens Coca Cola og de grønne Tuborg er lagt på is.

- Vi sælger vel omkring 9 gange så mange Pepsi Colaer som Coca Colaer i øjeblikket, og det skyldes naturligvis, at kunderne kigger på prisen, fortæller uddeler i SuperBrugsen Sorø, Søren Huusfeldt.

Coop roser Unibrew

Coop-kæden roser Royal Unibrew for et godt samarbejde, og informationschef Jens Juul Nielsen glæder sig over, at bryggeriet med hovedsæde i Faxe har været i stand til at løfte opgaven.

Royal Unibrew glæder sig over bryggeriets flotte fremgang, men ønsker ikke at kommentere på den verserende konflikt mellem Coop og Carlsberg.

- Men det er klart, at vi får vores produkter i en bredere handel end tidligere, og det er godt for vores mærker fremadrettet, siger økonomidirektør Lars Jensen.

Uholdbar ølkonflikt

Ifølge redaktøren for Dansk Handelsblad, Niels H. Carstensen, er øl og sodavandskrigen uholdbar for både Coop og Carlsberg.

- De store tabere er både Carlsberg og Coop, og det er ikke holdbart at udelukke et bryggeri som Carlsberg fra samtlige priskampagner, vurderer Niels H. Carstensen.

Og i SuperBrugsen Sorø erkender uddeler Søren Huusfeldt, at kunderne også synes, det er mærkeligt, at der ikke længere er tilbud på hverken Tuborg eller Coca Cola.

Strid om rabataftaler

- Vi har mange spørgsmål omkring det. Det er ikke nogen hemmelighed. Det er ikke optimalt på den lange bane, at vi ikke kan sælge begge produkter, siger Søren Huusfeldt.

Det var en strid om rabataftaler, der fik krigen til at bryde ud mellem Coop og Carlsberg - og siden april har Royal Unibrew øget omsætningen gevaldigt og bryggeriet forventer nu en årsomsætning på over 4 milliarder kroner.


Nyhedsoverblik