Det vil både være dyrere og tage markant længere tid at udskifte de slidte togskinner på Østbanen med den grønne busløsning BRT-løsning.
Det konkluderer to nye rapporter.
Rapporterne er lavet på baggrund af, at skinnerne på Østbanen, der er et lokaltog mellem Faxe, Stevns og Køge kommuner, er slidte og inden for få år skal udskiftes, og hvor spørgsmålet er, om de nuværende skinner i fremtiden skal renoveres, eller om der i stedet skal være en BRT-løsning.
Det er helt afgørende, at vi får løst situationen på Østbanen hurtigts muligt for de mange tusinder af pendlere
En busløsning vil koste mellem 800 og 900 millioner kroner, tage omkring seks år at gennemføre og vil derudover indeholde flere usikre økonomiske forhold, som ikke er medregnet.
Til sammenligning vil en skinnerenovering koste 510 millioner kroner og tage cirka to år at gennemføre.
Rapporterne konkluderer også, at busløsningen i fremtiden vil være billigere at drive, være bedre for klimaet og vil kunne køre med samme hastighed og lige så ofte som tog - og gøre det uden at være mærkbar mere langsom.
I England kører der allerede busser rundt som dem, der måske skal køre på Østbanen. Se hvordan busserne ser ud i videoen her.
Hensynet til borgerne vigtigst
På baggrund af rapporternes konklusioner og af hensynet til pendlerne anbefaler regionsrådsformand Heino Knudsen (S) en renovering af de eksisterende togskinner.
- Det gør jeg af flere grunde, men særligt den, at en renoveret skinneløsning, hvis vi kan skaffe finansieringen, som vi skal, uanset hvilken model vi vælger, kan stå klar allerede i sommeren 2022 mod se seks år, som en BRT-løsning ventes at vare. For det er helt afgørende, at vi får løst situationen på Østbanen hurtigst muligt for de mange tusinder af pendlere, der bruger banen, siger Heino Knudsen til TV2 ØST.
Han føjer sig dermed til rækken af folk, der er tilhænger af at beholde den klassiske togløsning. Siden oktober sidste år, hvor omfanget og konsekvenserne af slitagen for første gang så dagens lys, har flere byråds- og folketingspolitikere fra partier på begge fløje erklæret sig som tilhænger af en skinnerenovering.
Han kan dog se interessante fremtidig perspektiver med en BRT-løsning, som vil have en miljøgevinst i forhold til CO2- og partikeludledning og støjgenerne sammenlignet med de nuværende dieseldrevne tog.
- Driftsøkonomisk er det i fremtiden interessant, fordi det vil være biligere, og det bliver endnu mere interessant, fordi vi forhåbentlig kigger ind i en fremtid, hvor vi kan levere førerløs teknologi. Så en BRT-løsning vil vi tage med videre i vores arbejde med den kollektive trafik. Den skal dog ikke være aktuel på Østbane.
I en pressemeddelelse anbefaler regionens 1. næstformand og formand i udvalget for regional udvikling Peter Jacobsen (DF) samt 2. næstformand Jacob Jensen (V) også at renovere sporene og dermed se bort fra en BRT-løsning.
Sagen om Østbanen skal drøftes i udvalget for regional udvikling den 18. juni og bliver behandlet på et ekstraordinært regionsrådsmøde fire dage senere.