Pædagog: Det handler om mig, mig, mig

I Faxe Kommune har de sat fokus på at lære børnene at omgås hinanden. Det er der stor brug for, lyder det fra underviserne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De fleste af os kender til lige at skulle tjekke telefonen en ekstra gang. Og en gang til.

For både børn og voksne er smartphones og tablets blevet en væsentlig del af hverdagen, en på folkeskolerne i Faxe Kommuneoplever de bagsiden af tendensen.

- Vi sidder ofte et sted med hver vores gizmo, og vi er ikke sammen, som da jeg var barn. Og så bliver man lidt mere egocentreret, men bliver lidt mere fokuseret på mig, mig, mig. Og så glemmer vi de bløde værdier, som den sociale læring, og hvordan vi er sammen som mennesker. Det ser vi i vores indskolinger, siger pædagog i Faxe Kommune Elina Sommer.

quote Vi skylder elevernes almene udvikling lige så stor opmærksomhed som matematik

Mette Løvbjerg, leder af Midtskolen

Derfor har hun sammen med en kollega udarbejdet undervisningsmateriale til et fag i netop social læring. Et fag, der er blevet en del af alle 2. og 6. klassers hverdag i kommunen.

- Vi lærer vores børn, at det er okay at sidde med næsen i smartphones

quote Man bliver lidt mere egocentreret, men bliver lidt mere fokuseret på mig, mig, mig. Og så glemmer vi de bløde værdier

Elina Sommer, pædagog i Faxe Kommune

Årsagen til den ændrede adfærd er ifølge pædagogen ikke kun, at børnene bruger masser af tid foran deres skærme. Hun peger også direkte mod deres forældre – som hun kalder smartphonegenerationen.

- Det er jo sådan nogle forældre, inklusiv mig selv, der er meget på de sociale medier og som hele tiden lige skal tjekke facebook eller mails. Og når barnet siger mor er svarer, vent lige, jeg skal lige læse. På den måde viser vi også vores børn, at det er okay at sidde med næsen i smartphones eller tablets i stedet for at have fokus på hinanden.

Elina Sommer mener dog ikke, at der er nogen grund til at bebrejde forældrene.

- Vi lærer af maskiner, vi skal lære af hinanden som mennesker. Og det er alles ansvar ikke kun forældrenes. 


Nyhedsoverblik