Over 3300 underskrifter - borgere siger nej til omfartsvej ved Haslev

Fredag landede 3300 underskrifter mod omfartsvejen på borgmesterens kontor.

Rettelse
Tidligere indeholdt artiklen en oplysning om, at de 3300 underskrifter var sat af borgere fra Haslev. Den digitale del af underskriftindsamlingen, der ligger offentligt tilgængeligt på nettet, viser dog, at flere underskifter ikke stammer fra Haslev, og nogle tilfælde ej inden for Faxe Kommune. Artiklen er derfor blevet rettet.

Fredag landede en underskriftindsamling på Faxe Kommunes borgmester Ole Vives (V) bord. Ifølge borgergruppen har 3300 borgere skrevet under.

- Vi har brugt rigtig meget tid siden 1. maj på at få samlet dem her ind både på nettet og rundt omkring i Faxe Kommune, siger Jens Dandanell, der er talsmand for Borgergruppen.

Borgerne er utilfredse med kommunens plan om at etablere en omfartsvej, der skal forbinde to store veje syd for Haslev og dermed lede trafik udenom selve byen.

Det er på denne strækning, der måske kan komme en omfartsvej. Den skal hjælpe trafikken udenom selve bymidten.
Det er på denne strækning, der måske kan komme en omfartsvej. Den skal hjælpe trafikken udenom selve bymidten. Foto: Nick Abildgaard (grafik)

Først og fremmest mener borgergruppen, at projektet er for dyrt og vil gøre et stort indhug i kommunens anlægsprojekt. Men de mener også, det ødelægger naturen. 

- Problemet er, at man bryder ind i et naturområde, hvor der er registreret fredede dyrearter, siger Jens Dandanell, der er talsmand for borgergruppen. 

I stedet for at lave en omfartsvej, opfordrer Borgergruppen borgmesteren til at undersøge, om der kan etableres nordvendte ramper ved Sydmotorvejen omkring Ulse. Her kan man nemlig ikke køre på motorvejen, hvis man skal nordpå, 

Borgmester: Intet alternativ

Omfartsvejen skal ligge øst for Haslev, og selvom Ole Vive tog pænt imod de mange underskrifter, holder han fast i, at der er behov for en omfartsvej. 

Det primære mål med omfartsvejen er, ifølge en rapport lavet af Faxe Kommune, at reducere den gennemkørende trafik på Bråbyvej, Køgevej og Moltkesvej. 

- Det er vigtigt, fordi vi har nogle skoleveje, som er meget belastet af tung trafik. Hvis vi skal have det væk, så må vi have et sted at lede det hen. Så der er ikke noget alternativ, ellers leder vi det bare ud på andre veje, siger Ole Vive.

Det vil omfartsvejen gøre:

Ole Vive er ikke enig i, at projektet bliver for dyrt, men medgiver at naturen altid er noget, man skal tage hensyn til. 

- Det her med naturen er vigtigt. Men Danmark er et ret opdyrket land, og vi bor tæt på naturen, det er sjældent, vi har de her uberørte vidder. Så hvis vi laver infrastruktur, vil vi berøre naturen på den ene eller den anden måde. Derfor er der også nogle andre muligheder som erstatningsnatur og sådan nogle ting, hvis det kan lade sig gøre, siger han.

På kortet herunder kan du se, hvor Faxe Kommune har planer om at etablere en omfartsvej:

Det er tværs over dette område øst for selve Haslev, at den nye anlægsvej er planlagt.
Det er tværs over dette område øst for selve Haslev, at den nye anlægsvej er planlagt. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Ikke til at sige om det gør en forskel

Lige nu er der en aftale og et politisk flertal for omfartsvejen. Men ifølge Ole Vive, mangler der stadigvæk en del undersøgelser. Derfor er det for tidligt at sige, om de mange underskrifter gør en forskel. 

- Nu skal vi i gang med at forhandle og kigge på hele området derude. Den del har ikke været i gang endnu. Så om underskrifterne gør et udslag, det er alt for tidligt at sige. Der er andre ting, der er ret vigtige endnu, siger borgmesteren. 

Men i Borgergruppen tror de på, at det kan gøre en forskel. 

- Man kan ikke som byråd overhøre, at der er så stor en procentdel af personlige folk, der skriver under på, at de vil have, at kommunen prioriterer anderledes. Og slet ikke når der også er over 100 virksomheder, som også er en stor del af kommunen, siger Jens Dandanell.

Jens Dandanell fra borgergruppen håber, at de mange underskrifter gør indtryk.
Jens Dandanell fra borgergruppen håber, at de mange underskrifter gør indtryk. Foto: Nick Abildgaard (grafik)