Omfartsvej eller ej - ét emne skaber stor debat i valgkamp

Det helt store tema i valgkampen i Faxe Kommune frem mod kommunalvalget er en omfartsvej, der skal lede tung trafik udenom Haslev by.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Så kan vi godt mærke, at folk er på vej hjem, og det hopper og danser.

Sådan siger Erwin Thorius om, hvordan det er at sidde i sit hus på Bråbyvej i Haslev om eftermiddagen.

Vejen belastes i stigende grad af både pendlere og tung trafik, der skal til og fra motorvejen, og netop trafikken på vejene i Haslev har her i valgkampen sat gang i debatten om en omfartsvej i Faxe Kommune.

Det er et borgerligt flertal i kommunen med borgmester Ole Vive (V) i spidsen, der har planer om at anlægge en omfartsvej, som skal lede trafikken uden om Haslev.

Omfartsvejen skal lede den trafik, der lige nu går gennem Haslev, udenom byen.
Omfartsvejen skal lede den trafik, der lige nu går gennem Haslev, udenom byen. Foto: Grafik: Nick Abildgaard - TV2 ØST

- Jeg vil gerne have omfartsvejen, fordi det er den eneste måde, vi har mulighed for at flytte den tunge trafik væk fra Bråbyvej på, siger borgmesteren.

Erwin Thorius hilser en omfartsvej velkommen, men det er der mange andre, der ikke gør.

Læs også
Over 3.300 underskrifter - borgere siger nej til omfartsvej ved Haslev
Læs også
Over 3.300 underskrifter - borgere siger nej til omfartsvej ved Haslev

3300 borgere har indleveret underskrifter i protest, fordi omfartsvejen ligger i et naturområde. De røde partier jubler heller ikke over planen.

Der er en anden løsning

De ønsker i stedet, at der ved motorvejen ved Bregentved kommer nedkørselsramper i nordgående retning og ikke bare mod syd, som det er i dag.

- Hver en krone skal vi tænke over, hvordan vi bruger. 50 millioner kroner på anlægsbudgettet til en unødvendig omfartsvej, hvor vi kan løse de trafikale udfordringer på anden vis. Det er ikke godt givet ud, siger Camilla Meyer (S), der er kandidat til byrådet i kommunen. 

Camilla Meyer (S) tror mere på ramper end en omfartsvej.
Camilla Meyer (S) tror mere på ramper end en omfartsvej. Foto: Line Strand - TV2 ØST

SF tilslutter sig den idé. Her mener kandidat Michelle Frese (S), at det er bedre at bruge det eksisterende.

- Det er langt mere grønt at bruge det vejnet, som allerede er i gang. Det er også derfor, at hvis vi laver de her nordvendte ramper og laver en pendlerplads med el-ladestandere, så vil det give super god mening med den afstand vi bor fra København, siger Michelle Frese (SF).

Ole Vive
Læs også
Analyse: Millionunderskud og omfartsvej truer borgmester
Ole Vive
Læs også
Analyse: Millionunderskud og omfartsvej truer borgmester

Som en del af valgkampen og for at understøtte idéen har de røde partier hentet støtte på Christiansborg. I dag viste de derfor deres idé til SFs transportordfører, Anne Valentina Berthelsen (SF).

- Jeg synes, at det lyder som en utrolig fornuftig idé. Jeg forstår faktisk ikke, hvorfor man ikke har lavet de her ramper til at starte med og i og med, at der ligger en gammel vvm, som godt nok er lidt gammel, så synes jeg da bare, at vi skal se at komme i gang, siger hun. 

Valgkamp omfartsvej eller ej
Foto: Line Strand - TV2 ØST

Ramper er ikke nok

Det er hele byrådet, som ønsker de nordgående ramper, men ikke alle er enige med de røde partier i, at ramper er nok til at løse de trafikale udfordringer i Haslev.

De borgere, der kommer fra Haslev og vestfra, skal nemlig først køre mod syd, for at komme mod nord, hvis de skal bruge de nye ramper og dermed ikke køre igennem Haslev, som de gør i dag.

Erwin Thouris på Bråbyvej tror i hvert fald ikke på, at det vil få hans hus til at stoppe med at hoppe i takt med trafikken.

- Jeg ville aldrig bruge dem derude. Jeg kører også turistbus - fire kilometer på literen - skal jeg køre en omvej, hvor jeg skal bruge seks liter mere om dagen to gange. Det vil vognmanden aldrig gå med til, siger han.

Erwin Thorius håber på, at en omfartsvej kan give lidt mere ro i hans hjem.
Erwin Thorius håber på, at en omfartsvej kan give lidt mere ro i hans hjem. Foto: Line Strand - TV2 ØST

Det er borgmester Ole Vive (V) enig i.

- Der er jo lige blevet indført en ny klimaskat her i landet, og fra 2025 skal den tunge trafik altså betale per kørt kilometer, og hvis man skal have en rampeløsning, så skal man kører over seks kilometer længere. Det tror jeg sådanset ikke, at dem, der lever af det, kommer til, siger han.

Men hos Socialdemokratiet er Camilla Meyer overbevist om, at de påstande vil blive modbevist. 

Socialdemokratiet og SF mener, at det vil koste  40 millioner kroner at anlægge ramperne til motorvejen. Ved tidligere projekter har staten betalt halvdelen af udgifterne.

Læs også
Omstridt omfartsvej splitter politikere - røde partier forlader forhandlinger i protest
Læs også
Omstridt omfartsvej splitter politikere - røde partier forlader forhandlinger i protest