Høje omkostninger giver bryggeri røde tal på bundlinjen

Bryggeriet Harboe kom ud af første halvår af regnskabsåret 2022/23 med et underskud på 18,9 millioner før skat.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Harboes omsætning steg i den første halvdel af regnskabsåret 2022/23, men det danske bryggeri er endt med et underskud på 18,9 millioner før skat.

Det fremgår af Harboes halvårsregnskab.

I sit årsregnskab for 2021/22 lød det fra bryggeriet, at man ville hæve priserne som modsvar på stigende omkostninger. 

quote Vores andet kvartal blev præget af fortsatte udfordringer med høje priser på fremstilling og distribution af færdigvarer

Søren Malling, administrerende direktør hos Harboe

Det har også været med til at sikre en stigning i omsætning på 10,4 procent, men på bundlinjen er tallet altså alligevel rødt.

I første halvår af 2021/22 endte Harboe med et overskud før skat på 17,2 millioner.

- Vores andet kvartal blev præget af fortsatte udfordringer med høje priser på fremstilling og distribution af færdigvarer, siger administrerende direktør Søren Malling i delårsrapporten.

- Tilsvarende har vi ikke opnået tilstrækkelig dækning af de øgede omkostninger gennem salgspriserne, og kombineret med den lavere omsætning på eksportaktiviteterne resulterer det i en lavere indtjening for kvartalet.

Omsatte for 825,4 millioner kroner

Trods det knap så opløftende økonomiske resultat for første halvår holder Harboe fast i sine forventninger til årsregnskabet. 

Bryggeriet forventer at ende på et resultat før skat på minus 30 millioner og plus 10.

Læs også
Sjællandsk forlystelsespark får international pris
Læs også
Sjællandsk forlystelsespark får international pris

- Samlet set blev første halvår ikke som forventet, men vi tror på strategien og fastholder de planlagte strategiske tiltag for at sikre et fremtidigt fundament for vækst og indtjening, lyder det fra Søren Malling.

Harboe omsatte i første halvår af 2022/23 for 825,4 millioner kroner.

Bryggeriet har for nylig lanceret nye designs på sine ikke-alkoholiske drikkevarer. Det samme er tidligere sket for de alkoholiske drikke. Det er ifølge Harboe blevet taget godt imod.


Nyhedsoverblik