Det handler om at handle lokalt.
I hvert fald hvis man spørger de tre iværksættere, som har skabt hjemmesiden Handl-Lokalt.dk.
Står man og ønsker sig et bestemt par sko, men ikke lige har tid til at gennemsøge de lokale butikker for at finde ud af, hvem der forhandler lige præcis de sko, så er der nu hjælp at hente.
Handl-Lokalt.dk hjælper nemlig lokale forbrugere med at finde deres yndlingsmærker i lokalområdet.
50 udvalgte produkter
Normalt når man googler et bestemt produkt på nettet, så ender man i en webshop. Men med den nye hjemmeside kan man præcisere sin google-søgning til at finde ud af, om det ønskede produkt findes lokalt.
- Man skriver eksempelvis ’Arne Jakobsen lampe Ringsted’, og så dukker vores hjemmeside Handl-Lokalt.dk op i toppen af søgeresultaterne, hvor man så ledes direkte til information om Kurt B. Olsen Belysning i Ringsted, som er kunde hos os i Handl-Lokalt, siger Søren Bo Lylloff.
Jeg synes, det er en suveræn idé
På hjemmesiden finder man forretningens adresse og minimum 50 udvalgte billeder af forskellige produkter, som forretningen sælger.
En stor hjælp til de erhvervsdrivende
Virksomheden gik i luften for tre måneder siden, og indtil videre har 60 butikker på Sjælland og Falster sagt ja tak til at blive en del af projektet.
- Jeg synes, det er en suveræn idé. Jeg står her i butikken alene, så jeg kan ikke passe alt det, en webshop ville kræve med lagerstyring og pakningen af varer og så videre. Men på den her måde bliver jeg synlig online alligevel, uden at jeg selv skal lægge en masse ekstra kræfter i det, siger Tina Birk Olsen, indehaver af Kurt B. Olsen Belysning i Ringsted.
Man betaler et opstartsgebyr på 1.500 kroner for, at Handl-Lokalt.dk kommer ud og tager billeder og skriver tekst om 50 af forretningens produkter, og så koster derefter 270 kroner om måneden at være tilknyttet Handl-Lokalt.dk
- Det er både en billig og virkelig god løsning for mig. Der er også kunder, der siger, at de har fået øje på min forretning på nettet, så jeg er positivt overrasket. Det kommer til at betyde rigtig meget for detailhandlen, siger Tina Birk Olsen.
Kæder kan også være med
Vi er jo en frivillig kæde, så det er os selv, der ejer butikken. Derfor er det utrolig vigtigt for os at holde handlen i Faxe og ikke sende den til København, Næstved eller Køge
I Faxe er byens største herretøjsforretning også hoppet med på den lokale hjemmeside. Også selv om de egentlig er en del af kæden Din Tøjmand.
- Vi er jo en frivillig kæde, så det er os selv, der ejer butikken. Derfor er det utrolig vigtigt for os at holde handlen i Faxe og ikke sende den til København, Næstved eller Køge, siger Andreas Nøddeskov, der er medejer af Din Tøjmand i Faxe.
Modsat hvad mange tror, så henter forbrugerne oftest inspiration på nettet, men når de skal købe varen, så vil de gerne ud i en fysisk butik.
- Flere undersøgelser viser, at det faktisk hænger sådan sammen, at folk sidder og søger inspiration på nettet, og så går de ud lokalt og køber det. Men ofte opgiver de, fordi de ikke lige kan gennemskue om varen kan fås lokalt, og derfor ender de med at bestille på nettet, på trods af den modsatte holdning, siger Søren Bo Lylloff fra Handl-Lokalt.dk.