Faxe-bryggeri vinder pris for populær onlinesmagning: - Vi er meget beæret, ydmyge og stolte

Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning har været en succes og et godt udstillingsvindue for mikrobryggerier, mener foreningen Danske Ølentusiaster.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Bryggeriet Royal Unibrew har vundet prisen Den Danske Ølpris for det virtuelle ølsmagningsarrangement Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning.

Ølprisen gives af foreningen Danske Ølentusiaster til en person eller virksomhed, som arbejder for at udbedre kendskabet til øl.

Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning så dagens lys, da Danmark for første gang lukkede ned på grund af coronavirussen. Siden har Royal Unibrew afholdt fem udgaver, hvor op mod 40.000 danskere har deltaget hjemme fra stuerne med en kasse med udvalgte øl fra danske mikrobryggerier, som er blevet sendt med posten.

quote Vi synes, det er et modigt valg fra foreningens side

Anders Mundelin, marketings- og udviklingschef hos Royal Unibrew

I maj i år slog bryggeriet fra Faxe så verdensrekorden i online ølsmagning, da 60.000 danskere på én gang var samlet for at smage øl. Arrangementet blev sent live fra Tivoli i København og varede fire timer. 12 øl fra danske mikrobryggerier var en del af smagningen.

Et modigt valg

Prisen er blevet modtaget med stor glæde hos Royal Unibrew.

- Vi er meget beæret, ydmyge og stolte over prisen, og vi synes, det er et modigt valg fra foreningens side, siger marketings- og udviklingschef Anders Mundelin.

Med modig henviser han til, at prisen er tiltænkt at hylde de mindre mikrobryggerier og ildsjæle og ikke de tunge sværvægtere i branchen.

Men at Royal Unibrew alligevel får prisen skyldes, at mikrobryggerierne netop er blevet inkluderet i ølsmagningen - vel at mærke i en tid, hvor branchen er hårdt ramt. 

Det fortæller Klaus Rehkopff, der er formand for Danske Ølentusiaster.

- Royal Unibrew har inkluderet de små bryggerier i ølsmagningen, og på en fin og sober måde præsenteret øllene og ladet bryggerne komme på skærmen og fortælle om deres øl. Det har været helt afgørende for os, siger han.

Flere smagninger på vej

Ideen til Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning opstod under et onlinemøde på platformen Teams med kollegaer fra branchen, og bare to dage senere var arrangementet født, fortæller Anders Mundelin.

Den første smagning blev udsolgt på seks dage, den næste efter 14 dage.

- Det hele gik meget stærkt, vores hjemmeside brød sammen, og vi måtte selv stå på lageret og pakke til det første arrangementet. Der var også problemer med at få leveret øl ud til danskerne.

- Men på trods af, at vi havde så travlt, så vi, at der var et eller andet her, siger han.

Onlinekonceptet fortsætter

Anders Mundelin afviser, at onlinekonceptet lægges i graven, nu hvor der lempes mere og mere i coronarestriktionerne. 

- Vi synes bestemt, vi har en platform her, og at der er noget, der vil stå på den anden side af corona. Ligesom vi har behov for at gå ud og drikke øl med vennerne, har vi også behov for at sidde hjemme med vennerne og smage på øllene, tror jeg, siger Anders Mundelin.

Klaus Rehkopff er enig.

- Det er en kvalitativ præsentation af øllene og et rigtig godt supplement til at gå ud og få en øl. Bryggerierne har samstemmende kunnet måle en effekt ved at være med, siger han.

Royal Unibrew har sendt over 10 millioner kroner tilbage til de mikrobryggerier, der har været med i de første smagninger. Der er indtil videre planlagt to smagninger i efteråret.