Danone får bøde for vildledning

Fødevaregiganten Danone har for fjerde gang fået en bøde for at vildlede de danske forbrugere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I sidste uge udskrev Fødevareregion Øst en bøde på 20.000 kr. til det franske fødevarefirma med dansk adresse i Haslev for vildledende markedsføring af børne-yoghurten Danonino.

Det skriver B.T. torsdag. Det var en overtrædelse af hele tre paragraffer i de danske regler for fødevarereklamer, da Danone på sine hjemmesider skrev om Danonino:

»Den er fyldt med protein, vitaminer og kalcium - alle de sunde næringsstoffer, som børn har brug for, hvis de skal vokse op og blive stærke og fulde af energi.«

Sagen er den syvende i løbet af fem år, hvor Danone er blevet meldt for vildledende markedsføring. Og det har altså¨ført til både bøder, påbud og tilbagetrækning af produkter.

- Det er jo ikke først gang, at vi har haft fat i Danone. Mange af deres reklamer virker som om, at de er synkroniserede. Måske skulle de bruge lidt mere tid på at sætte sig ind i, hvilke regler der gælder på fødevareområdet i Danmark, siger fødevarechef Henning Knudsen fra Fødevarekontrol Øst til B.T.

Danone lover, at de fremover vil sikre sig bedre.

- Der er ret skrappe regler i Norden for, hvad man må skrive på produkter til børn. Derfor er det meget ærgerligt, at vi ikke har fået opdateret hjemmesiden. Fremover vil vi gå ind i en dialog om markedsføringen med myndighederne, siger kommunikationschef Frida Keane.

ifølge Gitte Gross, leder af Nationalt Videncenter for Fødevarer og Sundhed, er det ikke nok.

- Det er utrolig billigt for store koncerner at overtræde vildledningsloven igen og igen. Derfor må der langt større bøder til, siger hun.

/Ritzau


Nyhedsoverblik