Anne: Vi lærer, hvordan man har det, når man er glad eller sur

Den sociale træning er rykket ind i klasselokalerne i Faxe Kommune. På Møllevangsskolen har elever og lærer god erfaring med undervisningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Siden årets skolestart i august har børnene i 6. klasse på Møllevangsskolen haft undervisning i sociale kompetencer.

Ved kateterne er det nemlig ikke kun diktat og brøker, der skal læres, før eleverne får en god skoledag.

I Faxe Kommune mener de nemlig, at det er ligeså vigtigt at kunne omgås hinanden på en god måde. Og derfor er den sociale læring rykket ind i klasselokalerne.

- Vi lærer, hvordan man kan tage hensyn

En af de elever, der følger undervisningen er Anne Borgelund Bennetzen.

quote Vi lærer, hvordan folk har det, og hvordan man kan tage hensyn til folk

Mikkel Bo Willestofte, elev på Møllevangsskolen 

- Vi lærer mange ting. Blandt andet, hvordan man har det, når man er glad eller sur eller hvis man er lidt trist, forklarer hun om, hvordan undervisningen fungerer.

- Vi lærer, hvordan folk har det, og hvordan man kan tage hensyn til folk, uddyber klassekammeraten Mikkel Bo Willestofte.

 Og for Anne Borgelund Bennetzen er det for det meste en god ting.

- Jeg har ikke noget imod, at man også lærer det i skolen. Nogle gange kan det være rart, at man også har det sammen med sine venner. Så kommer man også ind på, hvordan de andre har det siger hun.

Børn har svært ved at give plads til hinanden

Samme oplevelse  har klassens lærer, Jennifer Hauschildt Larsen. Hun kan mærke, at der er brug for fokus på, hvordan børnene har det med hinanden.

quote Der er mange børn, der har svært ved at give plads til andre kammerater

Jennifer Hauschildt Larsen, lærer på Møllevangsskolen 

- Der er mange børn, der har svært ved at give plads til andre kammerater. Så det handler om træning i at vente på tur, at de lærer lige at trække sig en gang i mellem, siger hun.

Svære følelser er på skemaet

Men også håndtering af de svære følelser er på skemaet.

- De lærer, hvordan man håndterer sin vrede. Der kommer nogle børn i skole, som er vrede og kede af det, fordi de har haft en skidt morgen derhjemme. Der taler vi om, hvordan skal jeg håndtere den følelse: Skal jeg bare bryde ud og være vred i klassen eller kan jeg få sagt det til læreren på en smart måde. Og får læreren gælder det om at finde ud af, hvordan jeg håndterer de her unger, forklarer hun.

Og for eleven Mikkel Bo Willestofte er målet for undervisningen klart og til at tage at føle på:

- Det er altid godt, når nogen er glade. 


Nyhedsoverblik