9.A fik besøg af statsministeren: - Hvornår får vi vores ungdom tilbage?

Landets politiske overhoved trådte i dag ind i klasselokalet hos 9.A på Bavneskolen i Dalby, hvor spørgelysten var stor.

I over et år har eleverne i 9.A på Bavneskolen i Dalby som så mange andre oplevet, at deres hverdag er blevet præget i voldsom grad af de restriktioner, som landets statsminister på pressemøde efter pressemøde har lagt frem.

quote Man føler sig også meget mere tryg, efter hun har sagt det – man stoler jo på hende, fordi hun er statsministeren

Sophia Krogh, 9A Bavneskolen

Hjemmeundervisning og ikke mindst aflyste fester som følge af covid-19-restriktioner har vakt bekymringer for såvel fremtiden som de sociale relationer blandt eleverne. Og i dag fik Sophia Krogh, Nikoline Jensen og alle de andre fra 9.A på Bavneskolen chancen for at møde hende – statsministeren – Mette Frederiksen (S) og stille spørgsmål.

- Jeg synes, det er dejligt, hun kommer ud – for normalt sidder hun bare inde i København – og hun er en person, der bestemmer over os. Men jeg synes også, det er dejligt at opleve, at hun er en rigtig person, som vi møder, siger Nikoline Jensen.

Hun var en af de elever, der fik lejlighed til at stille statsministeren et spørgsmål:

- Jeg vil gerne vide, hvornår vi får vores ungdom tilbage, og hvornår vi kan feste igen – og hvornår vi kan gøre alle de dumme ting, som vi gjorde før.

Nikoline Jensen fik ikke svar på, om 9. klasserne kommer til at fejre afslutningen på skoleåret, som de har gået og håbet på. Men mødet med statsministeren har alligevel gjort indtryk: - Før var hun en ukendt person, som bare sad inde i København og bestemte.
Nikoline Jensen fik ikke svar på, om 9. klasserne kommer til at fejre afslutningen på skoleåret, som de har gået og håbet på. Men mødet med statsministeren har alligevel gjort indtryk: - Før var hun en ukendt person, som bare sad inde i København og bestemte.
Foto: Toke Sloth Grøndal - TV2 ØST

Og selvom statsministeren i sit svar på netop dette spørgsmål ikke kunne give eleverne nogen løfter – så oplevede Nikoline Jensen at besøget for hende gjorde en stor forskel:

- Jeg synes, vi er kommet meget tættere på, hvem Mette (Frederiksen, red.) er – før var hun en ukendt person, som bare sad inde i København og bestemte – nu har vi fået på plads, hvem hun er og kender hende lidt mere.

Fremtiden bekymrer

For eleverne i 9.A på Bavneskolen i Faxe Kommune og omkring 60.000 andre elever landet over venter der efter sommerferien en ungdomsuddannelse eller et år på efterskole. Men for eleverne er det forbundet med stor bekymring. For vil der blive udvist forståelse for, at de måske mangler noget undervisning efter mange måneders hjemmeundervisning – både under første og anden coronabølge?

Selvom det på forhånd var aftalt, hvilke elever, der skulle stille hvilke spørgsmål, så var engagementet så stor, at flere impulsivt rejste spørgsmål til såvel faglige som sociale bekymringer.
Selvom det på forhånd var aftalt, hvilke elever, der skulle stille hvilke spørgsmål, så var engagementet så stor, at flere impulsivt rejste spørgsmål til såvel faglige som sociale bekymringer.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

- Helt konkret var mit spørgsmål, om der bliver taget hensyn til, at vi har mistet så meget undervisning – og der sagde hun, at hele samfundet har været ude for en ændring med alt det her corona – så selvfølgelig bliver der taget hensyn til os, siger Sophia Krogh efter mødet og tilføjer:

- Man føler sig også meget mere tryg, efter hun har sagt det – man stoler jo på hende, fordi hun er statsministeren. Det hjælper lidt på alle de bekymringer, der er.

Sophia Krogh fra 9A på Bavneskolen i Dalby er bekymret for, hvilke konsekvenser den megen fjernundervisning får for hendes fremtid. Hun frygter at være kommet bagud på det faglige. Men statsministerens budskab om, alt alting nok skal gå, hvis "vi bare arbejder lidt hårdere i starten" – har gjort hende mere fortrøstningsfuld.
Sophia Krogh fra 9A på Bavneskolen i Dalby er bekymret for, hvilke konsekvenser den megen fjernundervisning får for hendes fremtid. Hun frygter at være kommet bagud på det faglige. Men statsministerens budskab om, alt alting nok skal gå, hvis "vi bare arbejder lidt hårdere i starten" – har gjort hende mere fortrøstningsfuld.
Foto: Toke Sloth Grøndal - TV2 ØST

Netop dette spørgsmål om de potentielle udfordringer for landets 9. klasser som følge af fjernundervisning valgte statsministeren også selv at fremhæve, da hun efter sit besøg hos 9.A afholdte et kort pressemøde:

- Som vi talte om i klassen – både med elever, lærere og skoleleder – så har vi jo behov for, at de undervisere, der tager imod børnene efter sommerferien også ved, at der kan være et fagligt efterslæb – vi har brug for et fokus hele vejen rundt i undervisningsverdenen, sagde hun i et svar til TV2 ØST.

Foruden eleverne var også 9.A's matematiklærer Stina Laursen med til mødet i klassen, der varede i omkring 20 minutter:

- Jeg tænker, Mette Frederiksen var meget åben i forhold til børnene og god til at sætte sig ned til dem på deres niveau og snakke til dem i øjenhøjde – det tror jeg, de sætter rigtig stor pris på, sagde hun efterfølgende til TV2 ØST.

- Jeg tror faktisk, de fik ro i sindet om det her med at skulle videre fra folkeskolen, tilføjer hun.

9A's matematiklærer, Stina Laursen, var vidne til en god dialog mellem eleverne og statsministeren.
9A's matematiklærer, Stina Laursen, var vidne til en god dialog mellem eleverne og statsministeren.
Foto: Toke Sloth Grøndahl - TV2 ØST

Under de nuværende coronarestriktioner må eleverne i landets 9. klasser møde fysisk op til undervisning hver anden uge, imens der resten af tiden fortsat foregår hjemmeundervisning.