Endnu en skandale har ramt det italienske byggefirma, Condotte, som er en af de tre entreprenører i det konsortium, der skal stå for byggeriet af Storstrømsbroen.
Mandag blev toplederen i firmaet, Duccio Astald anholdt på baggrund af en mistanke om bestikkelse i forbindelse med byggeriet af en motorvej i Italien.
Condotte skal nu fremlægge et udspil til, hvordan de vil sikre deres pålidelighed. Derefter kan vi beslutte, om der skal rettes sanktioner mod enkeltpersoner i firmaet.
Anholdelsen vil dog ikke få nogle konsekvenser for byggeriet af Storstrømsbroen, da Condotte gik i betalingsstandsning omkring årsskiftet, og derfor allerede var ude i kulden.
Condotte har ingen indflydelse
- Anholdelsen vil ikke påvirke byggeriet, da de i forvejen er skrevet helt ned i kontrakten efter betalingsstandsningen. De står stadig skrevet i kontrakten med en ejerandel på 0,01 procent, men i praksis er de ude, siger Martin Østergaard-Nielsen, pressechef i Vejdirektoratet.
Condotte blev af juridiske årsager ikke smidt helt ud af projektet dengang, men det kan Martin Østergaard-Nielsen ikke forklare mere om.
Konsortium skal dokumentere sin pålidlelighed
Vejdirektoratet tager dog anholdelsen alvorligt, og gør brug af den klausul, der er indskrevet i kontrakten, og som giver Vejdirektoratet mulighed for at kigge Condotte og resten af konsortiet efter i sømmene.
- Vi gør nu brug af den klausul, der kan stille krav om self-cleaning. Hele konsortiet skal nu fremlægge et udspil til, hvordan de vil sikre deres pålidelighed. Derefter kan vi beslutte, om der skal rettes sanktioner mod enkeltpersoner i firmaet, siger Martin Østergaard-Nielsen.
Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er self-cleaning firmaets mulighed for at dokumentere, hvorvidt de er pålidelige, selv om de er omfattet af en udelukkelsesgrund.
Indtil konsortiet har fremlagt deres udspil, er det uvist, hvad self-cleaning processen vil ende med.
Det var den 26. februar, at kontrakten med de tre italienske entreprenører blev underskrevet.