Storstrømsbroen: Det kan koste 100 millioner at slippe ud af kontrakt med italienere

Det kan ende med at koste over 100 millioner kroner, hvis den danske stat vælger at opsige kontrakten om den nye Storstrømsbro med italienske firmaer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kan blive en dyr fornøjelse for statskassen, at Vejdirektoratet pegede på tre italienske firmaer til at bygge den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Det vurderer Carina Risvig Hamer, ekspert i udbudsret på Syddansk Universitet, overfor Fagbladet 3F, der tirsdag kunne afsløre, at to af de tre firmaer, som skal bygge broen, lige nu står midt i en korruptionssag i Italien.

quote Det er en alvorlig sag for Vejdirektoratet

Ole Helby Petersen, professor i offentlige udbud ved RUC

Afsløringen fik tirsdag transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at udsætte underskriften af kontrakten med det italienske konsortium indtil korruptionssagen er undersøgt nærmere.

Det kan ministeren ifølge fagbladet sagtens gøre uden at forbryde sig mod reglerne om store udbud. Men vælger ministeren, at trække stikket helt og tage kontrakten om Storstrømsbroen helt fra det italienske konsortium, så opstår problemerne. 

Ole Birk Olesen
Læs også
Ny Storstrømsbro: Politikere trækker i nødbremsen i sidste øjeblik
Ole Birk Olesen
Læs også
Ny Storstrømsbro: Politikere trækker i nødbremsen i sidste øjeblik

- Hvis Vejdirektoratet ikke vælger at tildele kontrakten til de italienske entreprenører på grund af det her, er et slag på tasken, at det kan det komme til at koste dem et trecifret millionbeløb, siger Carina Risvig Hamer.

- Det er en alvorlig sag for Vejdirektoratet

Professor i offentlige udbud, Ole Helby Petersen, fra RUC kan ikke vurdere det juridiske indhold i den konkrete sag, men siger dog generelt til Fagbladet 3F:

- Det er en alvorlig sag for Vejdirektoratet, uanset om de vælger at give ordren til firmaerne fra Italien eller vælger at annullere udbuddet, forklarer han og udbyder, at begge dele kan få store økonomiske konsekvenser. 

John Brædder
Læs også
Guldborgsund-borgmester: Skred i tidsplan for Storstrømsbro vil være en skandale
John Brædder
Læs også
Guldborgsund-borgmester: Skred i tidsplan for Storstrømsbro vil være en skandale

Det er Klagenævnet for Udbud, der fungerer som uafhængig instans herhjemme og som skal afgøre tvister mellem en tilbudsgiver og en bygherre i tilfælde af, at en aftalt kontrakt aldrig bliver skrevet under.

Og får italienerne medhold i, at der ikke var nogle tunge juridiske grunde til at fratage dem byggeriet af Storstrømsbroen, som er en opgave til 2,1 milliarder kroner, så er kompensationen også tilsvarende høj.

- Erstatningen skal jo afspejle størrelsen på byggeriet. Så man plejer at sige, at tilbudsgiveren skal have, hvad der svarer til overskuddet på opgaven tilbage. Og i dette tilfælde ville det formentlig ligge på over 100 millioner kroner, siger Carina Risvig Hamer. 

Gense indslaget fra tirsdag hvor transportudvalget på Christiansborg besluttede at stoppe Vejdirektoratet fra at skrive under på kontrakten med bygherrerne til den nye Storstrømsbro.

 


Nyhedsoverblik