Ny skandale rammer Storstrømsbroen: Topleder af italiensk brobyggerfirma anholdt

Toplederen af det italienske entreprenørfirma Condotte, der netop har underskrevet kontrakt på Storstrømsbroen, er anholdt og mistænkt for bestikkelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sidste punktum er endnu ikke sat i balladen om byggeriet af Storstrømsbroen.

For selvom kontrakten er underskrevet med alle tre italienske entreprenører, så er det ene firma, Condotte, igen ramt af en møgsag.

Toplederen af Condotte, Duccio Astaldi, blev mandag anholdt og sat i husarrest, fordi der nu er mistanke om bestikkelse i forbindelse med byggeriet af en motorvej i Italien.

Det skriver Silvio Fascio, bestyrelsesformand for Storstrøms Bridge Joint Venture, i en pressemeddelelse.

quote Vi er sikre på, at myndighederne vil gennemføre en grundig efterforskning, som vil føre til enten en dom eller frifindelse

Silvio Fascio, bestyrelsesformand for Storstrøms Bridge Joint Venture

- Dagens nyhed er meget bekymrende for Condotte. Vi er sikre på, at myndighederne vil gennemføre en grundig efterforskning, som vil føre til enten en dom eller frifindelse. Uanset udfaldet vil resultatet af sagen i Italien ikke have nogen indflydelse på byggeriet af Storstrømsbroen, lyder det fra Silvio Fascio i pressemeddelelsen.

Vejdirektoratet holder øje

Nyheden om en arresteret topleder i Condette går ikke ubemærket hen hos Vejdirketoratet.

Vejdirektoratet indskrev en nødudgang i kontrakten på Storstrømsbroen, efter de mange sager i forbindelse med de italienske entreprenører. Og det drager Vejdirektoratet nu nytte af, skriver Fagbladet 3F. 

- Vi har i kontrakten med det italienske konsortium indskrevet en klausul, der giver Vejdirektoratet mulighed for at stille krav om self-cleaning i blandt andet tilfælde som disse. Denne klausul agter vi nu at aktivere, siger Martin Østergaard-Nielsen til fagbladet.

- Vi har meddelt konsortiet, at vi i samarbejde med konsortiet vil igangsætte en self-cleaning proces, der skal rydde op i organisationen.

Ifølge Fagbladet 3F er det nummer to sag om mulig korruption og bestikkelse, som Duccio Astaldi er involveret i. 

Ejerandel på 0,01 procent

Den 26. februar blev kontrakten underskrevet med de tre italienske entreprenører.

Condotte har fået en ejerandel på 0,01 procent ved byggeriet af Storstrømsbroen. 

Egentlig havde de fået sparket ud af projektet efter adskillige sager om korruption, bestikkelse, gæld og mulig konkurs.

De facto betyder ejerandelen på 0,01 procent, at virksomheden ingen indflydelse har, men stadig er en del af konsortiet. Condottes resterende ejerandele og tilsvarende ansvar overgår i stedet til de to andre entreprenører Itinera og Grandi Lavori Fincosit.

Trods den nye sag om en anholdt topleder, så forventes det stadig, at tidsplanen for byggeriet holder. 

Storstrømsbro - byggeri
Læs også
Få overblikket over det skandaleramte byggeri af Storstrømsbroen
Storstrømsbro - byggeri
Læs også
Få overblikket over det skandaleramte byggeri af Storstrømsbroen

 


Nyhedsoverblik