Ny ballade om Storstrømsbro: Byggefirma sat endeligt udenfor døren

Byggeselskabet GLF er nu endeligt blevet nedskrevet til næsten ingenting fra konsortiet bag den nye Storstrømsbro. Nu er der reelt kun ét af tre selskaber tilbage til at bygge broen.

Tema: Den nye Storstrømsbro
uniE095 Mere om tema
Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Endnu et selskab er reelt blevet udelukket fra at deltage i byggeriet af den nye Storstrømsbro. Det oplyser Licitationen, byggeriets dagblad på deres netavis.

Beslutningen er en konsekvens af en aftale indgået kort efter nytår, hvor GLF viste sig at have problemer med at finde de nødvendige midler til at indgå i byggeriet. Dengang fik selskabet en frist til at skaffe midlerne - men det har ikek været muligt, og selskabet bliver derfor nu reduceret til næsten ingenting i konsortiet bag broen. Tidligere er selskabet Condotte på lignende vis blevet reduceret til ingenting, efter selskabet blev taget under konkursbehandling.

Nu står selskabet Itinera reelt tilbage som eneentreprenør med 99,98 procent af aktierne i selskabet, der skal bygge broen til omkring fire milliarder kroner. 

Byggeplanen holder

Itinera understreger dog overfor Licitationen, at tidsplanen trods meldingen om GLF holder, og at beslutningen ikke vil få reel indvirkning på byggeriet.

Planen er, at den nye Storstrømsbro skal stå klar i 2022 vest for den nuværende Storstrømsbro.

Når broen er åbnet for både biler og senere tog, så skal den gamle bro rives ned stykke for stykke.

Den gamle Storstrømsbro åbnede i 1937, men er i dag i så dårlig stand, at man på søkort advarer sejlende mod nedfaldende beton fra broen.