Der er ingen grund til at udelukke det italienske konsortium fra at bygge den nye Storstrømsbro, som det var planlagt. Derfor har Vejdirektoratet heller ikke mulighed for at tildele kontrakten til en af de andre tilbudsgivere.
Sådan lyder det i Kammeradvokatens nye undersøgelse af det italienske konsortium, som han fremlægger for Transportudvalget i Folketinget i dag.
En eventuel annullation af udbuddet vil betyde, at projektet bliver omkring 15 måneder forsinket
Og det er på trods af at undersøgelsen indeholder nye oplysninger om, at en af de tre italienske virksomheder, der skal bygge Storstrømsbroen er ved at gå konkurs.
Underskrift er allerede blevet udskudt en gang
Kort før jul kunne Fagbladet 3F dokumentere, at to ud af de tre italienske selskaber på nuværende tidspunkt har en kæmpesag om bestikkelse og korruption kørende ved retten i Venedig.
Det var ellers planlagt, at underskriften på kontrakten skulle sættes den 19. december, men det blev udskudt i sidste øjeblik, da transportminister Ole Birk Olesen (LA) trykkede på bremsen efter afsløringerne om korruptionssagerne.
Samme dag blev det besluttet at Kammeradvokaten, som er statens faste advokat, skulle undersøge sagen nærmere. Det har han så gjort de sidste par uge, og nu ligger undersøgelsen klar.
Økonomien skrænter gevaldigt i en af de tre firmaer
Nu kan Kammeradvokaten tilføje flere negative værdier til ligningen.
Firmaet Condotte, som er en af de tre entreprenørvirksomheder, der er valgt til at løfte byggeriet af den nye Storstrømsbro, er ved at gå konkurs. Samtidig er den nuværende, øverste topchef i firmaet involveret i en stor sag om korruption.
Den 9. januar 2018 er Kammeradvokaten blevet orienteret om, at Condotte har givet begæring om rekonstruktion, der har til formål enten at skabe solvens eller at skabe en passende afvikling af ens aktiviteter, som firmaer. Det er en proces, firmaer kan benytte sig af for at forsøge at undgå konkurs.
Vejdirektoratet skal nu granske firmas økonomi
Nu skal Vejdirektoratet undersøge, om to ud af de tre italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, kan løfte opgaven alene, hvis det tredje firma falder fra. Både teknisk og/eller økonomisk.
Statens advokat anbefaler også, at Vejdirektoratet beder konsortiet om en nærmere redegørelse for Condottes situation, og at de undersøger behovet for en ekstra økonomisk sikkerhed fra Konsortiet. Det kunne eksempelvis være en moderselskabsgaranti fra Itinera og /eller Grandi Lavori Fincosit eller en forhøjelse af bankgarantien.
Det har Vejdirektoratet nu de næste par uger til at gøre, hvorefter forligskredsen vil drøfte sagen igen.
Selvom Vejdirektoratet nu skal i gang med at undersøge de italienske firmaers økonomiske baggrund, efter de har valgt firmaerne som entreprenører, så er reglerne blevet overholdt. Det understreger transportministeren i en pressemeddelelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Transportminister: Vi skal tænke os godt om
Kammeradvokatens redegørelse indeholder dog et aber dabei om, at kontrakten skal indbefatte en klausul, som sikrer, at Vejdirektoratet kan ophæve kontrakten under særlige omstændigheder.
Det sker med henblik på at håndtere eventuelle italienske strafferetlige domme, der måtte blive afsagt i løbet af kontraktperioden.
Transportministeren understreger i pressemeddelelsen vigtigheden af, at det hele kører efter bogen, og at broen kan blive bygget til tiden og inden for budgettet.
- Der er tale om et meget stort og vigtigt anlægsprojekt. Alene anlægskontrakten har en værdi på mere en to milliarder kroner. Og en eventuel annullation af udbuddet vil betyde, at projektet bliver omkring 15 måneder forsinket og højst sandsynligt også vil kræve en større projektbevilling. Derfor skal vi tænke os godt om.