Italiensk entreprenør får symbolsk rolle i opførslen af den nye Storstrømsbro

Den italienske entreprenør Condotte får en symbolsk rolle i det konsortium, der skal opføre den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den italienske entreprenør Condotte er tidligere blevet dømt ude af konsortiet om at opføre den kommende Storstrømsbro til cirka 4 milliarder kroner, efter det kom frem, at virksomheden var gået under rekonstruktion i hjemlandet for at undgå konkurs.

Men Vejdirektoratet oplyser nu til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at Condotte juridisk fortsat vil være en del af det konsortium, som bygherren agter at skrive kontrakt med inden længe.

Dog i en stærkt reduceret udgave.

- Der er lavet en aftale om, at Condotte deltager med en ejerandel på 0,01 procent. De facto betyder det, at virksomheden ingen indflydelse har, fortæller projektdirektør i Vejdirektoratet, Erik Stoklund Larsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad. 

Ny storstrømsbro
Læs også
Byggefirma bag Storstrømsbro anklaget i stor skandalesag
Ny storstrømsbro
Læs også
Byggefirma bag Storstrømsbro anklaget i stor skandalesag

Condottes resterende ejerandele og tilsvarende ansvar overgår i stedet til konsortiets to andre deltagere, entreprenørerne Itinera og Grandi Lavori Fincosit (GLF).

Vejdirektoratet har fået opbakning fra forligskredsen bag Storstrømsbroen (V, LA, K, DF, S, RV og SF) til modellen.

Læs hele historien her

Gense indslaget om et af firmaerne bag den nye Storstrømsbro, der er involveret i en skandalesag i Sydeuropa.

 


Nyhedsoverblik