Både i Vordingborg, på Lolland og i Guldborgsund har man set frem til, at byggeriet af den nye Storstrømsbro skulle tage sin begyndelse.
Her var forhåbningen nemlig, at lokale kræfter kunne løfte mange af byggeopgaverne.
Men i dag, cirka halvandet år efter første spadestik blev taget, står det klart, det i høj grad er udenlandske byggeselskaber, der dominerer byggeriet. Det skriver Fagbladet 3F.
Når der endelig kommer sådan et stort projekt ned i vores del af landet, så ville vi gerne være en del af det
Fagbladet har fået indsigt i en opgørelse fra Vejdirektoratet, som viser, at 75 procent af det offentlige milliardprojekt er styret af virksomheder fra Italien, Rumænien og Portugal.
Blev vraget til fordel for et italiensk selskab
Som et af de førende el-firmaer på Lolland-Falster har Enelco arbejdet på store hospitals- og skolebyggerier, og de var et af de lokale firmaer, der bød ind på opførelsen af Storstrømsbroen.
- Vi satte himmel og hav i bevægelse, for det var en spændende opgave, og når der endelig kommer sådan et stort projekt ned i vores del af landet, så ville vi gerne være en del af det, siger el-direktør Lars Sørensen til Fagbladet 3F.
Men det skulle vise sig at blive en slem skuffelse, hvor Lars og hans danske medarbejdere blev vraget til fordel for et stort italiensk selskab med udenlandsk arbejdskraft.
Bød på stort projekt til flere millioner
Lars Sørensen har samlet budt ind på opgaver på Storstrømsbroen fem gange, men har hver gang fået en lang næse.
Det var først mindre opgaver i prisklassen 200.000-500.000 kroner, blandt andet el-arbejdet på en pumpestation og strøm til byggeplads og skurby.
Men i sommeren 2019 henvendte SBJV sig igen til Enelco med et stort installationsprojekt til flere millioner kroner, som de bød ind på sammen med et andet lokalt el-firma, Rask EL.
Selv om vi har rykket dem fem-seks gange, har vi ikke hørt fra dem siden
De to lokale firmaer sendte deres tilbud, men så skete der ikke mere.
- Vi hørte ikke noget fra dem. Selv om vi har rykket dem fem-seks gange, har vi ikke hørt fra dem siden. Men vi har så hørt fra anden side, at det er et italiensk firma, der har fået tildelt opgaven, siger Lars Sørensen til Fagbladet 3F.
Hyrer udenlandske selskaber med dansk filial
I stedet for at vælge lokale firmaer med danske ansatte valgte SBJV at hyre italienske Standard System Engineering, som kommer med deres egen arbejdskraft og har oprettet en filial med adresse hos Det Italienske Handelskammer i Danmark.
Og sådan er det gået med mange af de helt store ordrer på Storstrømsbroen – de falder igen og igen i hænderne på italienske selskaber.
Fagbladet 3F har fra Vejdirektoratet fået en opgørelse over de største virksomheder med flest ansatte på brobyggeriet, og her dominerer italienerne totalt.
Ud over hovedentreprenøren SBJV er seks ud af de ti største underentreprenører fra Italien.
SBJV afviser kritik
Fagbladet 3F har fået et skriftligt svar fra SBJV.
Kan SBJV forstå, at det er en stor skuffelse for et lokalt firma at se sig forbigået til fordel for et italiensk firma, når SBJV har udtalt, at de vil bruge lokale firmaer og lokal arbejdskraft?
- Selskaber, der byder på opgaver, skal selvfølgelig altid have direkte besked om resultatet. Hvis det ikke er sket i denne situation, skal vi selvfølgelig beklage det. Vi kommenterer af princip ikke tilbudsgivning fra enkelte selskaber, da de i sagens natur er fortrolige. Men vi kan generelt sige, at vi altid vælger det selskab, hvor vi får den bedste opgaveløsning inden for det afsatte budget, lyder det fra SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh.
SBJV understreger, at de er meget tilfredse med niveauet for lokal arbejdskraft på Storstrømsbroen.