Lastbiler i pendulfart - 150 læs beton bliver til fundament på Storstrømsbroen

Snart begynder arbejdet med at støbe det 102 meter høje brotårn til den nye Storstrømsbro. Første del - fundamentet - er netop gjort færdig.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Et helt centralt element på den nye Storstrømsbro bliver det 102 meter høje brotårn, som midt mellem Masnedø og Falster skal bære både vej og jernbane over de to sejlrender.

Brotårnet kaldes på fagsprog for en pylon, og en konstruktion af denne størrelse kræver selvsagt et solidt fundament at stå på, og denne del af broen er man netop nu blev færdig med, oplyser Vejdirektoratet i en meddelelse.

Det store arbejde med at støbe bundpladen forløb over 15 timer, hvor 60 medarbejdere i toholdsskift var beskæftiget med at pumpe og fordele i alt 1.300 kubikmeter beton ud til fundamentet.

Den såkaldte bundplade, som fundamentet kaldes, er blevet støbt på byggepladsen på Masnedø, hvorfra den skal sejles ud til den endelige position midt i Storstrømmen.

Betonfabrik på overarbejde

Bundpladen måler med et areal på 34 gange 42 meter det samme som to almindelige parcelhusgrunde.

Artiklen fortsætter under billedet.

I alt er der kørt 1.300 kubikmeter beton til fundamentet, som 60 arbejdere har stået for at støbe.
I alt er der kørt 1.300 kubikmeter beton til fundamentet, som 60 arbejdere har stået for at støbe. Foto: Vejdirektoratet

- Denne støbning har været planlagt igennem lang tid og involverer rigtig mange forskellige dele, både i forhold til leverandører og selve logistikken, som skal til for at få det hele til at gå op inden for et meget snævert tidsvindue, fortæller Niels Gottlieb, projektchef på byggeriet af Storstrømsbroen for Vejdirektoratet.

- Derfor er det godt at se, at det hele forløb efter planen, og faktisk blev gennemført hurtigere end forventet, tilføjer han.

Artiklen fortsætter under billedet.

Niels Gottlieb, projektchef på byggeriet af Storstrømsbroen for Vejdirektoratet.
Niels Gottlieb, projektchef på byggeriet af Storstrømsbroen for Vejdirektoratet. Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

En støbning i denne størrelsesorden kræver en høj grad af koordination, da den store mængde beton skal pumpes ind og fordeles blandt armeringsjernet, før den begynder at størkne.

Selvom der er opført to betonværk på byggepladsen, som begge var i fuld drift, fik entreprenøren SBJV (Storstroem Bridge Joint Venture) sideløbende forstærkning med leverancer fra DK-beton, oplyser bygherren.

I alt blev der kørt 150 vognlæs beton frem til støbearbejdet på fundamentet.

Model af den nye Storstrømsbro
Læs også
Officiel udmelding: Storstrømsbroen bliver forsinket
Model af den nye Storstrømsbro
Læs også
Officiel udmelding: Storstrømsbroen bliver forsinket

Den færdige pylon bliver placeret midt i sejlrenden i Storstrømmen, og kommer til at rejse sig 102 meter over havets overflade. Det er godt syv meter højere end Farøbroerne fra 1985, der ligger cirka syv kilometer øst for den nye bro.

TV2 ØST var forbi byggepladsen, da arbejdet med at bygge de to første bropiller gik i gang. Fire af de i alt 45 bropiller til den nye Storstrømsbro blev støbt direkte på havbunden, mens resten bliver støbt på byggepladsen på Masnedø og sejlet ud.

Se eller gense indslaget her:

Artiklen fortsætter under videoen.

 

Bliver danmarks tredjestørste

På begge sider af pylonen vil der være gennemsejlingsfag med en bredde på 160 meter til skibstrafikken, hvor broen holdes oppe af 20 stærke kabler, de såkaldte skråstag, som fastgøres i den øverste tredjedel af pylonen.

Den nye Storstrømsbro skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø, og bliver cirka fire kilometer lang med to jernbanespor, en tosporet landevej og gang- og cykelsti.

Længdemæssigt bliver den nye Storstrømsbro Danmarks tredje længste, kun overgået af de to broer i Storebæltsforbindelsen. Og fjerdelængste bro, hvis man tæller den næsten 8 kilometer lange halvt danske halvt svenske Øresundsbro med.

Læs også
Delene til Storstrømsbroen vejer 2.500 tons - kæmpekran skal styrketestes
Læs også
Delene til Storstrømsbroen vejer 2.500 tons - kæmpekran skal styrketestes

Storstrømsbroen står til at åbne i første halvår af 2023 for biltrafik, imens jernbanen følger efter i første halvår af 2024. Den nye bro skal afløse den gamle Storstrømsbro fra 1937. Den gamle bro skal efter planen rives ned, når den nye bro står færdig.

Med sine fire kilometer bliver Storstrømsbroen en af Danmarks længste broer. Vej og jernbane føres over sejlrenden af 20 kabler på hver side af det 102 meter høje brotårn, pylonen.
Med sine fire kilometer bliver Storstrømsbroen en af Danmarks længste broer. Vej og jernbane føres over sejlrenden af 20 kabler på hver side af det 102 meter høje brotårn, pylonen. Foto: Vejdirektoratet

Nyhedsoverblik