Kan løfte 800 tons - sætter skub i byggeriet af ny Storstrømsbro

Byggeriet af den nye Storstrømsbro går inden længe op i gear. En 70 meter høj flydekran er blevet hyret ind for at vinde tid.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro har været plaget af en lang række forsinkelser. Men nu sætter entreprenøren, SBJV, der bygger broen for den danske stat, yderligere fart på.

Til det formål er en enorm kran blevet hyret ind fra Holland. Den er i stand til at klare tungere løft end de nuværende kraner på projektet, og derfor forventer entreprenøren at kunne spare kostbar tid.

quote Den koster en formue at hyre ind

Barry Crouchman, projektdirektør, SBJV

- Det er absolut en god beslutning for byggeriet, siger Barry Crouchman, der er projektdirektør for SBJV, til TV2 ØST.

- Vi, i Itinera (ejeren af SBJV. red.), har besluttet at speede processen af byggeriet op, og det her er et tiltag, der skal accelerere processen, forklarer han videre.

Barry Crouchman er projektdirektør for entreprenørkonsortiet SBJV – Storstroem Bridge Joint Venture – som bygger Storstrømsbroen for den danske stat.
Barry Crouchman er projektdirektør for entreprenørkonsortiet SBJV – Storstroem Bridge Joint Venture – som bygger Storstrømsbroen for den danske stat. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Op til 800 tons i et ryk

Hebo 9, som flydekranen hedder, er i stand til at løfte op til 800 tons på én gang, og det giver nogle helt nye muligheder på byggeriet af den fire kilometer lange forbindelse mellem Falster og Masnedø syd for Sjælland.

- I stedet for at samle elementerne og støbe dem sammen til bropiller ude på vandet, vil vi nu gå over til at støbe dem sammen på land, forklarer Barry Crouchman og tilføjer:

- Med Hebo 9 kan vi samle elementerne, som var det Legoklodser til bropiller på land og dernæst løfte og sejle dem ud i et stykke.

Dermed spares der både transport, men også tid ved ikke at skulle støbe elementerne sammen til bropiller ude på vandet.

Bropillerne på Storstrømsbroen skulle oprindeligt bygges op til søs af en række elementer på hver op til 150 tons. Nu vil man støbe elementerne til hver bropille sammen på land, sådan at bropillen kan flyttes ud på plads i et stykke. Disse bropiller vejer hver især op til 500 tons. Derved spares der tid til transport, ligesom der også spares tid ved ikke at støbe elementerne sammen til søs.
Bropillerne på Storstrømsbroen skulle oprindeligt bygges op til søs af en række elementer på hver op til 150 tons. Nu vil man støbe elementerne til hver bropille sammen på land, sådan at bropillen kan flyttes ud på plads i et stykke. Disse bropiller vejer hver især op til 500 tons. Derved spares der tid til transport, ligesom der også spares tid ved ikke at støbe elementerne sammen til søs. Foto: Ulrik Blindum/Vejdirektoratet

I de oprindelige planer skulle den ny Storstrømsbro have stået færdig inden årsskiftet til 2023.

quote Vi er dedikeret til at gennemføre den plan, vi har lagt, og vi sparer hverken på tid eller udgifter for at nå den plan

Barry Crouchman, projektdirektør, SBJV

Sidste år gik man i gang med at bygge på broen fra begge sider af farvandet, og nu vil de italienske brobyggere altså skrue yderligere op for tempoet frem mod den nye deadline i første kvartal af 2025.

- Den koster en formue at hyre ind, siger Barry Crouchman og tilføjer:

- Men vi er dedikeret til at gennemføre den plan, vi har lagt, og vi sparer hverken på tid eller udgifter for at nå den plan.

Ramt af problemer

Egentlig skulle Hebo 9 allerede nu have været sat i drift på brobyggeriet. Men under transporten til Danmark forrige søndag ramte fartøjet ind i den storm, som passerede ind over landet, hvor det pådrog sig nogle skader.

Læs også
Ny Storstrømsbro forsinket fire år – dyrt at holde liv i gammel bro
Læs også
Ny Storstrømsbro forsinket fire år – dyrt at holde liv i gammel bro

Disse skader skal undersøges nærmere, oplyser projektdirektøren, som derfor fortsat må afvente på en afklaring:

- Vi presser på for at få den i drift så hurtigt som muligt. Men de (operatøren red.) skal selvfølgelig lave de tjek, der er nødvendige, for at den er sikker at bruge. Vi tager ingen chancer.

Den 70 meter høje flydekran rager godt op i bybilledet i Vordingborg. Her set fra TV2 ØST.
Den 70 meter høje flydekran rager godt op i bybilledet i Vordingborg. Her set fra TV2 ØST. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

I første omgang er det ikke en akut trussel mod tidsplanen, at flydekranen endnu ikke er klar til at blive sat i gang på projektet, forklarer Barry Crouchman:

- Vi har fem nøgleelementer, som skal sættes ud på plads i januar og februar. Og vi håber, vi kan nå det inden udgangen af februar. Så det påvirker os ikke så slemt.

Læs også
Entreprenør erkender: Nu skrider tidsplanen for Storstrømsbroen
Læs også
Entreprenør erkender: Nu skrider tidsplanen for Storstrømsbroen

På nuværende tidspunkt er halvdelen af de 40 fundamenter til bropillerne for den nye Storstrømsbro sat på havbunden i Storstrømmen. De skal alle bygges op i højden. Efterfølgende skal bropillerne forbindes med brodragere, som er de elementer, hvorpå biler og tog i fremtiden skal køre.

Kort før jul blev den første brodrager sat på plads. Se, hvordan det gik til i indslaget, som du finder her.

Storstrømsbroen skal efter planen åbne for biltrafik i 2025, og to år senere ventes broen også at være klar for tog.


Nyhedsoverblik