Strandet på coronaskib i Norditalien: - Vi får intet at vide

Brit og Sven Aage Pogel er fanget på krydstogtskibet Costa Luminosa. Ægteparret ved ikke, hvornår de får lov at forlade deres kahyt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det skulle egentlig have været en dejlig ferie på krydstogtskibet Costa Luminosa for ægteparret Brit og Sven Aage Pogel fra Næstved. I stedet sidder de nu fanget i deres kahyt på syvende døgn.

På Costa Luminosa er flere af de 1400 passagerer nemlig testet positive for coronavirus, og derfor er alle gæster på krydstogtskibet blevet bedt om at blive i deres kahyt, så smitte undgås.  

quote Kommunikationen er meget, meget ringe. Vi får sjældent noget at vide, inden det skal ske

Brit Pogel, passager på Costa Luminosa

- Det er træls. Vi er heldige, at vi har en kahyt med balkon, for så kan vi i det mindste gå udenfor og få lidt frisk luft. Vi må jo slet ikke være på gangene eller nogen som helst andre steder, fortæller 79-årige Brit Pogel.

Skibet ligger lige nu ved kajen i Savona i Norditalien, som Brit Pogel meget sigende beskriver som coronaland.

- Det er vi meget utilfredse med. Vi er oppe i årene, så vi ved jo godt, at vi hører til risikogruppen, så vi ville sådan have ønsket, at vi kunne have gået i land i Marseille i stedet.

Passagerer fra blandt andet Canada og USA fik lov til at forlade skibet, da det for få dage siden lagde til i Marseille, men størstedelen af danskerne er stadig strandet i deres kahytter. Ifølge TV2 er omkring 50 danskere ombord på skibet.

- Kommunikationen er meget, meget ringe. Vi får sjældent noget at vide, inden det skal ske. De kan for eksempel sige to timer efter, at vi er begyndt at sejle, at nu er vi i gang med at sejle. Vi håber jo på at komme i land her i Savona, men indtil videre har vi intet hørt, så vi ved ingenting, fortæller Brit Pogel.

Costa Luminosa da det lagde til i havnen i Marseille.
Costa Luminosa da det lagde til i havnen i Marseille. Foto: Clement Mahoudeau/AFP/Ritzau Scanpix

Isoleret uden informationer

Costa Luminosa stævnede ud fra Miamis kyst den 5. marts. Turen skulle gå over Atlanten med stop i både Caribien, De Kanariske øer, Frankrig og Italien.

De første dage forløb helt efter planen, men da skibet lagde til på rutens første stop i Puerto Rico, tog ferien en drastisk drejning.

- Vi havde stået i kø meget længe for at komme ind på vores restaurant klokken 18. Det viste sig så, at restauranten var lukket, men det var der ikke nogen, der havde fortalt os. I stedet blev vi bare bedt om at gå hjem i vores kahytter og blive der. Den dag fik vi først aftensmad bragt til vores kahyt klokken ti minutter i tolv om aftenen, fortæller Brit Pogel. 

Der ventede nu Brit og Sven Aage Pogel fire dages isolation i kahytten, uden at de fik nogen som helst forklaring på, hvorfor de sad der.

- Vi fik intet at vide. Vi skulle lægge til kaj på øen Antigua, men vi kunne se, at vi sejlede i en helt forkert kurs. Senere meldte de så ud, at Antigua ikke ville have os ind. Det studsede vi jo lidt over, for på det tidspunkt var vi slet ikke klar over, at Corona var så udbredt, som det var, fortæller hun. 

Den 15. marts bad besætningen, ifølge Brit Pogel, alle passagerer om at gå i isolation i deres kahytter. Først den 19. marts blev det meldt over skibets højtalere, at der var passagerer ombord på skibet, som var testet positiv med coronavirus. 

Elendig mad

Alle passagerer har siden udgangsforbuddet fået serveret tre måltider mad om dagen, som er blevet stillet foran døren til deres kahytter. Til frokost og aftensmad kan man vælge mellem to retter, som man bestiller ved at krydse af på morgendagens menukort. Det er herigennem også muligt at få en øl eller et glas vin til måltiderne, oplyser Brit Pogel. 

Dagens tre måltider samt drikkevarer bliver stillet foran kahyttens dør.
Dagens tre måltider samt drikkevarer bliver stillet foran kahyttens dør. Foto: Social Media/Reuters/Ritzau Scanpix

En service, der i udgangspunktet ikke er til at klage over, men som ifølge Brit Pogel på ingen måde lever op til skibets ellers fortræffelige standard.  

- Den er helt elendig. Især aftensmaden var i top, før det her skete, og vi kan ikke forstå, at det er de samme kokke, der nu laver sådan noget her mad, forklarer hun.

Dagens Menu på Costa Luminosa.
Dagens Menu på Costa Luminosa. Foto: Brit Pogel

- I går (fredag, red.) havde min mand for eksempel bestilt friturestegte blækspruttearme, for det elsker han. Men de var fuldstændig overfritterede – de var så hårde, at han slet ikke kunne tykke dem, og jeg fik bønner til min mad, men jeg tror simpelthen, at de har glemt at koge dem. 

Sover hele tiden

Heldigvis har hverken Brit eller Sven Aage Pogel symptomer på, at de kan være smittet med virussen.

quote De har sagt, at rejsen slutter her i Savona. Så vi må vel komme hjem enten i dag eller i morgen, men vi ved det ikke. Vi håber så inderligt, at det bliver i dag

Brit Pogel, passager på Costa Luminosa

- Helbredsmæssigt har vi det fint. Vi får taget temperatur hver dag, og i går (fredag, red.) havde min mand 36, og jeg havde 35,6, så det er jo godt, fortæller hun.

Det kan dog være svært at finde på noget at give sig til, når man er strandet på få kvadratmeter i en skibskahyt. Især når man befinder sig midt på havet uden tilgang til data på sin telefon.

- Vi sover utroligt meget. Så vi trænger ikke til at sove mere, for vi har sovet siden den 15. marts, siger Brit Pogel med et grin.

Samtidig priser hun sig lykkelig over, at ægteparret har en kahyt med balkon.

- I Marseille brugte min mand meget af tiden på at stå ude på balkonen, fordi vi var så heldige, at vi bor på den side, hvor skibet vendte ned mod kajen. Så vi kunne se, hvad der foregik med politibetjentene og ambulancer, og vi kunne se folk gå fra borde og sådan noget, fortæller Brit Pogel.

Sven Aage Pogel på parrets balkon på Costa Luminosa.
Sven Aage Pogel på parrets balkon på Costa Luminosa. Foto: Brit Pogel

Siden Marseille har de dog igen fået adgang til data på deres telefoner, så de sidste par dage er de mange lure blevet skiftet ud med telefontid.

- Telefonen har bimlet konstant – både fra venner, familie, journalister og jeg ved ikke hvad, siger Brit Pogel. 

Brit og Sven Aage Pogel har fire børn og syv børnebørn, som de har haft løbende kontakt med, siden de fik netforbindelsen tilbage.

- De tager det stille og roligt, for de er vant til, at vi tager af sted, og at vi klarer os. De forsøger selvfølgelig at hjælpe, og min datter har blandt andet ringet til Udenrigsministeriet og alle mulige vegne for at gøre opmærksom på vores situation, men det har jo desværre ikke hjulpet, fortæller hun. 

Venter utålmodigt på at kunne forlade skibet

Nu sidder Brit og Sven Aage Pogel så afventende i deres kahyt ud for den norditalienske havneby Savona og er ved at være godt utålmodige for at komme hjem til Danmark.

Ssh, nu får vi en besked over højtaleren, udbryder Brit Pogel under interviewet med TV2 ØST.

- Nå, det, der blev sagt, var, at vi skulle blive i kahytten. Det bliver de ved med at sige, og det må jo være, fordi der render en masse folk rundt derude, selvom vi ikke må.

Det er tydeligt, at ægteparret sidder på nåle for at få informationen om, at de omsider må forlade skibet.

- De har sagt, at rejsen slutter her i Savona. Så vi må vel komme hjem enten i dag eller i morgen, men vi ved det ikke. Vi håber så inderligt, at det bliver i dag, siger hun. 

Når de endelig får lov at forlade skibet, venter så den næste udfordring.

- I går (fredag, red.) fik vi at vide, at det fly, som Costa havde bestilt, var blevet aflyst. Fly bliver jo aflyst på stribe, og nogle lufthavne lukker totalt. Så vi kan selvfølgelig ikke komme hjem, hvis ikke der går nogle fly. Det er lidt mere end spændende, vil jeg sige, siger Brit Pogel. 


Nyhedsoverblik