Partier vil have slidt togbane med i regionens nye anlægsplan

Med suspenderingen af regionernes anlægsloft skal det indledende arbejde på Østbanen begynde, mener Venstre og SF.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I forbindelse med coronakrisen har regeringen sammen med Kommunernes Landsforening og Danske Regioner ophævet anlægsloftet for 2020, så regioner og kommuner kan sætte bygge- og renoveringsarbejder i gang uden at have et økonomisk loft hængende over hovedet.

Her er det helt oplagt, at Region Sjælland tager den slidte Østbanen - togstrækningen, der forbinder Faxe, Stevns og Køge kommuner - med i den justerede anlægsplan, som forretningsudvalget i denne tid kigger nærmere på.

Det mener Venstre og SF.

Østbanen
Læs også
Tog sænker farten på nedslidt Østbane - pendlere får over to døgns længere rejsetid
Østbanen
Læs også
Tog sænker farten på nedslidt Østbane - pendlere får over to døgns længere rejsetid

- Vi ønsker, at Østbanen skal med i denne justerede anlægsplan, så vi kan gå i gang med de indledende opgaver på banen, så snart vi har resultatet af de to analyser, der er bestilt af henholdsvis muligheden for en BRT-løsning (Bus Rapid Transit, et system, hvor busser kører på egne veje og spor, red.) eller en skinne-løsning, skriver partierne i en pressemeddelelse.

- Vi kan ikke knipse med fingrene

Skinnerne på Østbanen er stærkt nedslidte, og banen har brug for en stor renovering, der ventes at koste over 600 millioner kroner. Renoveringsarbejdet, og hvilken løsning det ender med, har i måneder været genstand for stor debat. Udover at reparere og udskifte de nuværende skinner er busalternativet BRT bragt i spil som en anden løsning. Systemet bruges i flere større byer og er her blevet sammenlignet med en letbane på gummihjul.

ØStbanen
Læs også
Minister og region overvejer at erstatte Østbanen med el-busser
ØStbanen
Læs også
Minister og region overvejer at erstatte Østbanen med el-busser

Et debatpunkt er også, hvor meget staten skal bidrage med økonomisk, og hvor stor en andel Region Sjælland selv skal stå for. Fordi der er tale om en regional bane, er det som udgangspunkt Region Sjælland, der skal stå for den, siger Venstres Jacob Jensen, der er 2. næstformand, til TV2 ØST.

- Men vi er i en ekstraordinær situation og kan ikke bare knipse med fingrene og finde det store millionbeløb, som det vurderes at koste. Det er klart, vi er interesserede i at se på, om staten vil medfinansiere.

Ad flere omgange har Region Sjælland henvendt sig til transportministeriet og gjort opmærksom på Østbanens tilstand og råbt op om den økonomiske regning. Det har indtil videre ført til, at man har delt udgiften til den rapport, der skal afdække de to løsningsforslag. Rapporten ventes klar til sommer.

Afventer analyser

I mellemtiden vil Venstre og SF se på muligheden for at gøre brug af de penge, der ellers er øremærket til sundhedsområdet. Partierne har bedt administrationen om at fremlægge, hvilke muligheder regionen har. Jacob Jensen afviser heller ikke, at man vil kontakte transportministeriet for at høre om muligheden for en dispensation til at rykke rundt på de øremærkede penge.

- Udfordringen er, at vi ikke må bruge af regionens kassebeholdning, som faktisk er rigtig robust, for mange af pengene er dedikeret til sundhedsområdet, siger han.

Hvilken løsning er Venstre fortaler for – en busløsning eller en skinne-løsning?

- Vi er ikke fortaler for nogen løsning endnu. Vi afventer de analyser, der kommer, som vi i øvrigt selv har bestilt. Det ville være underligt og spild af penge at bestille en analyse af en løsning, og at man så har lagt sig fast på en anden. Uanset løsning er jeg fortaler for, at den service, vi leverer, bliver lige så god, hvis ikke bedre, end det, vi kendte, siger Jacob Jensen.


Nyhedsoverblik