Mens frygten for smittespredning af coronavirus og forsamlingsforbud holder store dele af Danmark i dvale og væk fra offentlige parker, så har man rygende travlt hos familievirksomheden Altan.dk med hovedsæde i Sorø.
Folk forbereder sig på, at de skal bruge deres sommer i Danmark i stedet for at tage 14 dage til Thailand
Siden statsminister Mette Frederiksen (S) onsdag den 11. marts lukkede store dele af Danmark ned ved blandt andet at lukke skoler og gymnasier, har den midtsjællandske virksomhed oplevet en stigende interesse fra folk, som ønsker at få opført en altan.
- Vi har oplevet en markant stigning i henvendelser vedrørende altaner i forbindelse med coronakrisen, og vi ser en væsentlig stigning i besøgende på vores hjemmeside, siger Casper Gorm Knudsen, der er administrerende direktør i Altan.dk.
Antallet af henvendelser på altaner er fordoblet, mens næsten det samme gør sig gældende i forhold til besøgstallet på virksomhedens hjemmeside, når man sammenligner med samme periode sidste år.
- Besøgstallet på vores hjemmeside er steget fra 400 om dagen til 700 om dagen, og tiden, de bruger på hjemmesiden, er steget fra cirka et halvt minut til halvandet minut, siger Casper Gorm Knudsen og fortæller, at der er tale om et rekordhøjt antal besøgende.
Samtidig er antallet af henvendelser gået fra fem henvendelser om ugen til ti henvendelser, hvor kunderne får opmålt til altaner og modtager et tilbud på opførelsen af de ekstra kvadratmeter udenfor.
Interessen for egen swimmingpool stiger
Men det er ikke kun interessen for nye altaner, der stiger under krisen. Med udsigten til en sommerferie hjemme i Danmark oplever nogle af landets største forhandlere og leverandører lige nu rekordstor interesse for store poolprojekter.
- Vi oplevede rekordstor interesse for pools i 2018, hvilket så blev overgået i 2019, og allerede nu tegner 2020 til at slå dem begge i efterspørgsel, udtaler Anja Bjørnsen, Direktør hos PoolOasen.dk, i en pressemeddelelse.
Det er helt klart, at det på sigt vil betyde flere ansættelser
Den samme interesse mærker man hos en af Skandinaviens største importør af swimmingpools, Swim & Fun, der mærker en stigende efterspørgsel på tilbehør til svømmepølen.
For Casper Gorm Knudsen giver det god mening.
- Det viser tydeligt, folk forbereder sig på, at de skal bruge deres sommer i Danmark i stedet for at tage 14 dage til Thailand, så vil de hellere bruge pengene på at opgradere deres hjem, siger han.
Direktør har nye ansættelser i sigte
Casper Gorm Knudsen vurderer, at den øgede interesse for altaner vil udmønte sig i flere opgaver i ordrebogen, og det kan skabe lokale arbejdspladser.
- Der er ingen tvivl om, at interessen og de billeder af folk, der synger, griller og hygger sig på altanerne under coronakrisen, giver noget omtale og gør forhåbentligt, at vi får noget mere arbejde. Det er helt klart, at det på sigt vil betyde flere ansættelser, siger den administrerende direktør.
Tilbage i januar 2018 kunne Altan.dk præsentere et underskud på 24,7 millioner kroner i årsregnskabet, som sidenhen er blevet vendt.
- Vi har fået rigtig godt styr på vores økonomi og proces, så vi er klar til væksten og til at tage imod alle de nye henvendelser. Vi har en vækststrategi, hvor vi skal omsætte for en halv milliard i 2025, siger Casper Gorm Knudsen og glæder sig over den stigende interesse, som kan hjælpe med at forløse strategien.
Det tager ifølge Casper Gorm Knudsen mellem otte og ti måneder fra første henvendelse til færdig altan.