¨

Byggeriet af Storstrømsbroen risikerer at blive forsinket

Arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro fortsætter trods coronakrisen. Men byggeriet kan risikere at støde på grund.

01:01

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023. Video: Jacob Linddahl - TV2 ØST

Byggeriet af den nye Storstrømsbro, som skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø, kan risikere at blive forsinket på grund af den nuværende coronakrise.

Det oplyser pressetalsmand for konsortiet Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), Christian Lemvigh, til TV2 ØST.

På et tidspunkt løber vi tør for enten materialer eller mandskab

Christian Lemvigh, pressetalsmand for Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV)

Krisen vanskeliggør allerede arbejdet for de cirka 120 kontoransatte ved byggeriet. For ligesom resten af Danmark arbejder store dele af de ansatte hjemmefra, mens et fåtal sidder på enkeltmandskontorer og tilser selve byggearbejdet.

- På selve byggepladsen er folk helt efter planen i gang med arbejdet, men de holder selvfølgelig noget mere afstand, siger Christian Lemvigh.

Men hvis den nuværende situation med coronavirus fortsætter, risikerer konsortiet at mangle mandskab eller materialer til at bygge den cirka fire kilometer lange bro, der vil blive Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

- Som det er lige nu, så klarer vi det og arbejder videre. Men på et tidspunkt løber vi tør for enten materialer eller mandskab, siger Christian Lemvigh og fortsætter:

- Vi skulle have haft nogle nye medarbejdere fra Italien herop, så vi rigtig kunne komme i gang med produktionen. Der er kommet nogle stykker, men der er også nogle, som er blevet hjemme. Hvis det fortsætter meget længere, så begynder det selvfølgelig at få en konsekvens.

Det drejer sig blandt om en ny specialkran, der skal bruges til at flytte store elementer på byggepladsen.

- Meget konkret har vi fået en kæmpekran, som skal være ude på vandet – alt materialet er her, men der skulle være cirka 15 folk heroppe for at betjene den meget specialiserede maskine. Det er ikke mange folk, men det er specialister, og hvis de stadig er i Italien, så begynder det at se svært ud, siger Christian Lemvigh.

- Vi er dog ikke klar til at bruge kranen, så vi mangler dem ikke lige nu, men hvis de ikke er her om tre måneder, så har vi et problem, tilføjer han.

Ansatte kan ikke rejse hjem

Det er dog ikke kun situationen i Italien, som på nuværende tidspunkt betegnes som det europæiske epicenter for coronavirussen, der kan få konsekvenser for byggeriet.

- Hvis vores forsyningskæde bliver afbrudt, kan det få konsekvenser. Der sætter fantasien næsten kun grænser for, hvad der kan ske. Vi får cirka 100 lastbiler om dagen på byggepladsen, og hvis en vognmand finder ud af, at tre af hans chauffører er smittet og ikke kan arbejde, så kan det forstyrre noget i vores produktion, siger Christian Lemvigh.

Artiklen fortsætter under billedet.

Den samlede pris for projektet med nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 milliarder kroner. Det er det italienske joint venture, SBJV, der bygger broen for den danske stat. Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

Da coronavirussen ramte Danmark, frygtede man hos konsortiet, at en af de ansatte kunne have taget det med fra Italien. Det viste sig dog ifølge Christian Lemvigh ikke at være tilfældet.

Cirka 300 ansattte arbejder på broen lige nu, cirka 80 ansatte på byggepladsen er fra Italien og har på grund af situationen med coronavirussen ikke været hjemme i to måneder.

- Det gør det nødvendigvis ikke sjovere at arbejde, siger Christian Lemvigh.

Hvordan håndterer I det?

- Det er min forståelse, at de lige nu gerne vil arbejde lidt mere mod at få lidt længere sommerferie eller flere penge, når de alligevel er her, og familien er i Italien, svarer Christian Lemvigh.

Risikerer at lukke byggepladsen

Konsortiet har udsendt sundhedsinstruktioner til både ansatte og underleverandører, ligesom der er opsat håndsprit flere steder på arbejdspladsen.

- Det er endnu et krav ligesom sikkerhedssko og sikkerhedshjelm, så er det her et krav om, at man skal holde afstand. Heldigvis er det nogle meget store ting, som vi flytter rundt med, så folk står ikke lige ved siden af hinanden, siger Christian Lemvigh.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan kommer den nye bro over Storstrømmen til at se ud, som forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023. Foto: Vejdirektoratet

- Hvis nu vi har to ansatte på et hold, der pludselig bliver syge, skulle vi potentielt lukke hele byggepladsen ned i 14 dage eller mere. Det ville være rigtig skidt. Derfor har vi indskærpet over for de ansatte, at de skal blive hjemme ved det mindste tegn på sygdom, tilføjer han.

Femern følger udviklingen tæt

Hos Femern A/S, der opfører den 18 kilometer lange tunnel mellem Lolland og den tyske ø Femern, kan man på nuværende tidspunkt ikke oplyse, hvorvidt coronakrise påvirker byggeprocessen.

- Vi følger naturligvis udviklingen og myndighedernes anbefalinger tæt, og vi har taget en række tiltag for at sikre, at vores medarbejdere og samarbejdspartnere kan føle sig trygge. Vi er desuden i dialog med vores entreprenører om, hvordan situationen på byggepladsen håndteres, skriver pressechef Jens Villemoes i en mail til TV2 ØST.

Man har dog hos Femern A/S indtil videre valgt at lukke et infocenter i Rødbyhavn, hvor interesserede kunne følge med i det store anlægsprojekt mellem Danmark og Tyskland.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App