Virksomheder holder sig fra regionen

Sjælland udenfor hovedstadsområdet er det mest upopulære sted i Danmark at have sin virksomhed.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det viser en opgørelse som Børsen bringer i dag.

Blandt de 1000 danske virksomheder med størst omsætning har kun 60 af dem hovedkontor her i regionen. Men sådan burde det ikke være, mener Henrik Toft Jensen, der som lektor i Geografi på RUC har forsket i erhvervsudviklingen i regionen.

- Der er tale om fejltænkning fra mange virksomheders side. De har den indstilling, at hvis man skal have hovedkvarter i Østdanmark, så skal det være i København, og dermed glemmer man de kvaliteter, der kan være ved at placere sig i en af de sjællandske købstæder, siger Henrik Toft Jensen.

Blandt kvaliteterne er ifølge forskeren, at der er kort transportvej til både København og det øvrige Danmark. Der er desuden god plads i landskabet og billige byggegrunde. Og så har købstæderne ikke mindst en stærk identitet i kraft af deres lange historie. Omvendt kan de store virksomheder blive skræmt af forestillingen om "provins", og det skal de sjællandske byer være opmærksomme på.

- Mange betragter provinsen som noget negativt, så det begreb bør man holde sig fra, når man profilerer sig, siger Henrik Toft Jensen.


Nyhedsoverblik