Vikingerne kan stadig hente guld til Danmark

Attraktionen Trelleborg skal være bedre til at sælge vikingetiden. Det kan nemlig blive til en guldgrube, lyder det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vikinge-interesserede turister kan blive en guldgrube for Danmark, hvis turistindustrien bliver bedre til at sælge den danske vikingefortid.

Det fortæller P4 Sjælland.

Flere eksperter ser et stort uudnyttet potentiale i branchen for vikingeturisme. De roser samstemmende vikingeattraktioner som Trelleborg ved Slagelse, Vikingeskibsmuseet i Roskilde og Sagnlandet Lejre for tårnhøj kvalitet, men mener, at der mangler mere sammenhængskraft, power og mindre alvor i formidlingen.

Jens Friis Jensen, der er institutleder på RUC og har forsket i turisme, siger, at han godt kunne se en sjællandsk mega-vikinge-attraktion, som bliver lavet i et samarbejde med de eksisterende sjællandske vikingeattraktioner.

- De små gør det relativt godt hver især, men når det er spredt, har man ikke den samlede kraft til at komme ud og markedsføre sig i udlandet og få turister til at rejse til Danmark, siger han til P4 Sjælland.

I Norge er man netop nu ved at få finansieringen på plads til forlystelsespark-projektet "Asgård", der bliver største forlystelsespark i landet og er bygget op over hele den nordiske vikingemytologi.

Jens Friis Jensen kunne godt se noget lignende på dansk jord:

- Så længe det ikke udkonkurrerer de eksisterende vikingeattraktioner, men i stedet understøtter dem, vil det være en gode ide med en mega-attraktion, siger han.

Anna Porse Nielsen, der er direktør for konsulentbureauet Manto, som rådgiver om kulturturisme og oplevelsesøkonomi, mener, at de eksisterende vikingeattraktioner med årerne er blevet bedre til at formidle fortællingen om vikingerne, men at der er masser plads til udvikling.

- Jeg tror måske, vi er faldet i en grøft, hvor vi har gjort vikingerne så historisk korrekte, at de er blevet lidt småkedelige, siger Anne Porse Nielsen til P4 Sjælland.

- Man skal huske på at det billede turisterne har, det er horn i hjelmen og deres eventyr på verdenshavene.

Anna Porse Nielsen fremhæver bl.a. det nye Trelleborg som et sted, hvor man har skabt mere liv i fortællingen om vikingerne.

Vikinger er i øvrigt et stærkere brand for Danmark, end de fleste regner med. Da VisitDenmark for et par år siden spurgte udenlandske turister om, hvilke ting de forbandt med Danmark, var vikinger topscorer med hele otte ud af ti, der svarede, at de forbandt Danmark med de brave forfædre.


Nyhedsoverblik