Viadukt i Eskilstrup skaber konflikt

Banedanmark river i næste uge en bro ned i Eskilstrup. Men de begynder først at bygge den op igen til september. Det betyder, at meget trafik ledes ind i byen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I forbindelse med Femern Bælt-Forbindelse skal op mod 100 broer rives ned, så der kan blive plads til bredere og bedre skinner. I Eskilstrup betyder det, at en bro på Tårngade skal rives ned og erstattes af en ny. Broen rives ned den 28. maj, men Banedanmark begynder først at bygge den op igen til september.

- Det er rigtig ærgerligt. Det er jo os herude, der sidder tilbage med smerten, siger Børge Fredslund, Eskilstrup.

Børge Fredslund har en maskinstation i Eskilstrup, og han bliver nu nødt til køre gennem byen med store landbrugsmaskiner. Og det er han ikke glad for.

- Man sidder jo med nerverne uden på tøjet. Det er jo cykellister og ældre gående, siger Børge Fredslund.

Borgmester går ind i sagen

Borgmesteren i Gulborgsund Kommune, John Brædder (G), har skrevet en mail til den administrerende direktør i Banedanmark, Jesper Hansen. Han skriver blandt andet at: ”Det er dybt utilfredsstillende og til stor gene for erhvervsdrivende og borgere.”

Og at: ”Det er dybt skuffende, at Banedanmark ikke tager de nødvendige hensyn.”

Han mener ikke, at Banedanmark har lyttet til Guldborgsund Kommune og inddraget dem, da de har taget beslutningen om, hvornår broen skal rives ned.

”Det er den eneste mulighed” 

Banedanmark skal renovere og rive mere end 100 broer ned i Region Sjælland, og derfor mener de, at det kan være svært at få det hele til at gå op.

Grunden til, at vi river broen ned 4 måneder før, er fordi, vi ikke kan gøre det anderledes. Vi bliver nødt til at have skinnerne spærret i mindst 3 dage, når vi skal rive en bro ned. I sommerferien vil der være spærret i hele Sønderjylland, hvilket betyder, at Lolland-Falster er den eneste togforbindelse til Tyskland. Derfor bliver de nødt til at rive broen ned nu, så det ikke ramler sammen med det andet, siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør, Femern-Bælt Forbindelsen, Banedanmark.

Han er selvfølgelig ked af, at det kommer til at gå ud over de lokale, men de har prøvet at tage al det hensyn, de kunne. Han siger ydermere, at det er et kæmpe puslespil at planlægge nedrivningen af de mange broer i Region Sjælland.  


Nyhedsoverblik