Valgkampen rykker ind i din mailboks

Det kan komme til at tage noget længere tid at tjekke sin mail her under valgkampen. Du kan nemlig risikere at få tilsendt mail fra ivrige folketingskandidater - helt uden at du har bedt om det. Og metoden er fuldt lovlig.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En af dem, der benytter sig af mailreklame, er Torben Elsig-Pedersen, der er folketingskandidat for De Radikale i Sydjylland.

- Nu er valgkampen skudt godt i gang, og så handler det som kandidat om at få gjort opmærksom på, hvilken politik man gerne vil bidrage med. Og e-mail er en billig og effektiv måde at komme i kontant med en stor gruppe mennesker på, siger han til DR Nyheder.

Torben Elsig-Pedersen har foreløbig sendt mail til flere hundrede modtagere.

Normalt er det spam og dermed ulovligt, når andre end privatpersoner sender mail til folk, uden de har bedt om det.

Men hos Forbrugerstyrelsen oplyser man, at interesseorganisationer ikke er omfattet af den lov - og dermed heller ikke folketingskandidater.

Og Torben Elsig-Pedersen har da også på forhånd undersøgt, om han foretog sig noget ulovligt. Og da det er fuldt lovligt, ser han ikke noget galt i at føre valgkamp via e-mail.

Har du overvejet, at folk kan blive sure over, at valgkampen bliver ført ind i deres private mailbokse?

- Det er klart, at der vil være nogle, der måske ikke lige sympatiserer med mine synspunkter, som vil synes, at det er træls. Der har også været nogle enkelte, der har mailet tilbage og bedt om at blive slettet af listen. Det bliver de selvfølgelig, siger Torben Elsig-Pedersen.

Peter Bro, der forsker i politisk kommunikation på Syddansk Universitet, ser valgkamp via e-mail som en ny mulighed for politikerne for at være et skridt foran de andre.

- Jeg tror, at man som politiker skal være opmærksom på de muligheder, der er. Og der giver e-mail og sms en mulighed for at gå uden om de traditionelle nyhedsmedier, hvor der i forvejen er skarp konkurrence, fortæller han.

Han mener dog, at man skal fare med lempe. For der kan opstå det, som han kalder en "demokratisk træthedsfaktor" - at vælgerne får forstoppelse af at møde valgkampen i alle de medier, de har adgang til.

- Man skal huske at tænke på, at der i forvejen er meget valgkampskommunikation, og man kunne måske godt forestille sig nogle politikere eller partier, der ligefrem kunne få noget ud af ikke at bruge de her nye teknologiske muligheder.

Skal man endnu tættere på vælgerne, skal man sende sms'er, og undtagelsen i loven betyder også, at Torben Elsig-Pedersen gerne må sende sms'er til vælgernes mobiltelefoner. Og det skridt overvejer han at tage.

- Vi skal også have fat i de unge vælgere, og jeg mener egentlig, at vi i langt højere grad som politikere også bliver nødt til at orientere os mod de elektroniske medier. Så sms er bestemt en mulighed, siger han til DR Nyheder.

/ Ritzau /


Nyhedsoverblik