Turboladere sætter tog i brand

Havarikommissionen skal nu undersøge to brande i IC3 tog ved henholdsvis Sorø og Ringsted. Mistanken retter sig mod nogle nye turboladere, der gør IC3-togenes motorer kraftigere og mere miljørigtige.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

DSB har brugt over 600 millioner kroner på at sætte nye, kraftigere og mere miljørigtige motorer i IC3 togene. Blandt andet fordi afløseren, skandaletoget IC4, er stærkt forsinket.

Men nu er der opstået alvorlige problemer med de nye IC3 motorer.

Turboladerne bliver nemlig ifølge 

Havarikommissionen er gået igang med, at undersøge en brand i et IC3 tog ved Sorø i sidste måned samt en tilsvarende brand i et IC3 tog ved Ringsted 8. juli. I begge tilfælde måtte flere hun

-Røg og brand er jo altid en alvorlig sag. Og i de her tilfælde har der jo været røg i passagerafdelingen, siger Søren Groth, der er undersøgelsesleder ved Haverikommissionen.

Men henover sommeren har der været tiltagende problemer med turboladere, der bliver for varme. På blot 3 måneder har der været 7 tilfælde. Hver gang har det været nødvendigt at lukke ned for een af IC3 togets 4 motorer.

Ifølge TV-Avisen oplysninger har der været problemer med IC3 togenes alarmsystem ved brandene i Sorø og Ringsted. Derfor var det passagererne, der måtte gøre togføreren opmærksom på den giftige røg-udvikling.

Havarikommissionen har nu valgt at lave en større undersøgelse af motorbrandene. Undersøgelsesleder Søren Groth oplyser, at undersøgelsen vil være færdig i løbet af et halvt til et helt år.

DSB har lavet en handlingsplan, som blandt andet betyder, at IC3 motorer med overophedede turboladere skal lukkes ned. Samtidig skal togpersonalet rundere de kritiske steder i toget og holde et vågent øje med røg, varmeudvikling eller an

- Vi har med handlingsplanen løst problemet på den korte bane, men på den lange bane skal vi finde ud af om alle de turboladere vi har fået monteret skal skiftes igen, siger DSB's direktør for Fjern- og regionaltog Frank Olsen. Han garanterer at arbejdet ikke kommer til at genere passagererne.

RB

 


Nyhedsoverblik