Tre modeller for bom-penge

Det er ikke et spørgsmål, om der indføres trængselsafgifter i en ring om København, spørgsmålet er blot, hvor ringen skal placeres. Der er tre muligheder, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) skød i går den høringsproces i gang, som betyder, at bilister midt i 2014 kommer til at betale for at køre ind og ud af København.

Tre mulige modeller for en betalingsring er i spil: Ring 2, sådan som det fælles S-SF udspil lød før valget, ved Københavns kommunegrænse - eventuelt med hele Amager, og som tredje løsning en betalingsgsportal som er placeret helt ud til Ring 3.

Fælles for de tre løsninger er, at der vil ske et markant fald i trafikmængden på indfaldsvejene - størst der, hvor betalingsringen skal krydses. Uanset om man pendler via Køge Bugt motorvejen, fra Hillerød eller på Helsingørmotorvejen vil der på de store indfaldsveje dér køre 25-40 procent færre biler.

Seniorforsker ved DTU-Transport, Mogens Fosgerau, er ikke i tvivl om, at afgifterne vil virke på trængslen.
- Alle udenlandske erfaringer viser, at afgifter virker. Når noget bliver dyrere, bruger man mindre af det. Men der skal meget grundige beregninger til, før nogen med sikkerhed kan afgøre, hvilket af de tre alternativer der er den mest ideelle placering og hvilken pris, der er den rigtige.

Han peger på, at bilisterne vil tilpasse sig på mange måder.
- De kan køre på et andet tidspunkt, ad en anden rute, skifte til kollektiv transport eller på længere sigt samle job og arbejde på samme side af ringen, siger han.

Regeringen vil fremlægge et lovforslag om trængselsafgifter sidst i januar måned og vil inden da udarbejde en miljøvurdering, der skal i høring i løbet af januar måned.


Nyhedsoverblik