Travlt år for lægehelikopter

Landets tre lægehelikoptere har været i luften knap 2000 gange i de første ni måneder af 2015. Helikopteren med base i Ringsted har været den mest travle og har været i aktion 700 gange.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er for eksempel ved større trafikulykker eller ved en blodprop hos en beboer på en af landets øer, at akutlægehelikopteren går i luften. Og patienterne flyves til behandling på sygehus i stadigt stigende omfang.

Fra 1. januar til 30. september i år var helikopterne på vingerne i alt 1942 gange. Det svarer til gennemsnitligt syv flyvninger om dagen.

Lægehelikopteren med base i Ringsted har været i aktion 700 gange. Til sammenligning har helikopteren fra Billund været i luften 642 gange og den i Skive 600 gange.

- Vi synes, at ordningen er kommet godt fra land. Vi har nu godt et års erfaring og kan se, at helikopterne bruges til det, de skal bruges til, nemlig akut syge hjertepatienter og trafikulykker med svært kvæstede, siger koncerndirektør i Region Hovedstaden Svend Hartling, der er formand for styregruppen bag helikopterordningen.

Et af de sygehuse, der ofte har besøg af akutlægehelikopteren, er Rigshospitalet. Overlæge ved Rigshospitalets hjertecenter Thomas Engstrøm mener, at helikopterne har en stor del af æren for, at langt flere i dag overlever blodpropper og hjertesygdomme end for 20 år siden.

- Tidligere ræsede ambulancer gennem landet med patienterne. Men nu kan en helikopter nå frem til Rigshospitalet fra hele hospitalets optageområde på 20 minutter.

- Når patienten er nået frem, kommer han eller hun på operationsbordet i løbet af få minutter, hvor vi så kan fjerne blodproppen, siger Thomas Engstrøm.

Han anslår, at der kommer mindst tre patienter til hjertecentret om dagen med helikopter.

Svend Hartling mener, at ordningen har bevist dens værdi.

- Vi kan hele tiden blive endnu bedre og skarpere til at disponere helikopterne til de rigtige ting, så de bliver et supplement til akutlægebiler og ambulancer. Men som udgangspunkt er vi ret godt tilfredse, siger Svend Hartling.

/ritzau/


Nyhedsoverblik