Transportudvalg beså skader på Storstrømsbroen

Mandag besøgte politikere fra Folketingets transportudvalg Storstrømsbroen for at se broens mange skader.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mandag havde Folketingets transportudvalg taget turen til Storstrømsbroen for at gå en tur og se nærmere på broens tilstand. 

Der er afsat 4,2 milliarder kroner til en ny Storstrømsbro i regeringens finanslovsforslag, og det var planen, at byggeriet skulle påbegyndes i 2016. 

Men byggeriet af en ny storstrømsbro er foreløbig sat på standby, da Vejdirektoratet ikke ved, hvornår anlægsarbejdet for den kommende Femern-forbindelse går i gang. Det meddelte transportminister Hans Christian Schmidt (V) tilbage i oktober i år. 

Efter dagens besigtigelse af broens skader var politikerne ikke i tvivl om, at der må gøres noget snarest for at undgå, at den gamle bro smuldrer væk.

- Vi er på tur med transportudvalget for at se hvad fatningen er på blandt andet Storstrømsbroen, og det taler for sig selv, hvad vi kan se herude. Betonen er revnet og sprunget af og stålkonstruktionen stikker frem og er rusten. Det er virkelig i for fald herude, siger Lennart Damsbo-Andersen (S), som er formand for transport- og bygningsudvalget.

Kollegaen Villum Christensen (LA) giver Lennart Damsbo-Andersen ret i at Storstrømsbroen trænger til en kærlig hånd. 

- Broen giver mindelser om det gamle Østtyskland. Jeg synes som politiker, at man skal prioritere skarpt, og så er det vigtigt at skelne mellem, hvad der er 'nice to have', og hvad der er 'need to have'. Der skal ikke meget til for at forklare, at det her (broen red.) er 'need to have', siger Villum Christensen, som er Liberal Alliances transportordfører. 

 

 

 


Nyhedsoverblik