Tølløse-banen er reddet

Mandag sagde regeringen, at Region Sjælland fremover vil få samme tilskud til driften som hidtil. I dag tirsdag lyder det så fra Region Sjælland, at de nedslidte skinner på Tølløse-banen bliver skiftet ud, og togene kommer til at køre igen.

Meldingen om, at Tølløse-banen er reddet, falder i god jord i Ruds Vedby. Her ser de frem til at droppe busserne og i stedet tage toget igen

- Det betyder, at jeg igen kan komme på arbejde nogenlunde til tiden, når jeg har morgenvagt. Jeg skal skifte til togbussen, og den er oftest lige kørt. Og det skal fungere herude på landet. Folk skal have mulighed for at komme til og fra, siger Anita Thorup, der arbejder som salgsassistent i Dagli' Brugsen i Ruds Vedby.

Hun har siden 18. januar skiftet til togbusser på strækningen mellem Skellebjerg og Slagelse, og hun er langt fra den eneste borger i Ruds Vedby, der er glad for at høre, at togene igen kommer til at køre.

- Vi er nabo til togbanen, og vi savner lyden, når toget kommer, og bommen går ned. Jeg har også en svigersøn, der bruger toget, Og så er der mange skolebørn, der også bruger toget, så jeg synes, det er dejligt, fortæller Kirsten Inge-Lise Petersen, der bor i Ruds Vedby.

Investerer med ro i sindet

Togskinnerne på Tølløsebanen er meget slidte. På enkelte strækninger blev toghastigheden sidste år sat ned til 40 kilometer i timen, og den 18. januar i år blev togene sat helt ud af drift

Region Sjælland, der har ansvaret for vedligeholdelse af skinnerne, ville først investere i Tølløsebanens skinner, når de folkevalgte på Christiansborg besluttede sig for rammerne for den regionale kollektive trafik.

Mandag meldte regeringen så ud, at de vil fastholde de nuværende rammer. Det betyder, at Region Sjælland ikke har mulighed for at erstatte kørsel på jernbanen med billigere busdrift. Det betyder også, at regionen med ro i sindet kan investere i Tølløsebanens skinner, da tilskuddet på 12 millioner kroner til drift og vedligeholdelse af den regionale kollektive trafik, fortsætter.

Skal spare 18 millioner kroner

- Nu tager vi initiativ til at få lagt de skinner, som vi jo har talt om i lang tid. Tølløse-banen kommer op og køre igen, siger Peter Jacobsen (DF), næstformand i regionsrådet.

Regeringens udmelding betyder også, at regionen skal finde en årlig besparelse på 18 millioner kroner på den kollektive trafik et andet sted

- Det er rigtig, at vi mangler stadig nogle penge, men jeg ser også nogle muligheder. Det ser væsentlig lysere ud, end det har gjort længe, men det er rigtig, der er nogle udfordringer, fortsætter Peter Jacobsen, der forventer at hele strækningen på Tølløse-banen er i drift igen i løbet af sommeren.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App