Tæt på afgørelsen om 5. spor

Trafikstyrelsen har nu offentliggjort miljøredegørelsen for jernbaneprojektet mellem København og Ringsted. Nu er det op til politikerne at træffe beslutningen. 

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Trafikstyrelsen har nu offentliggjort miljøredegørelsen for jernbaneprojektet mellem København og Ringsted. Nu er det op til politikerne at træffe beslutningen.

 

Det bliver valget mellem den dyre, langsigtede løsning og den billigere, mere kortsigtede løsning, der møder politikerne på Christiansborg, når de senere på efteråret skal tage stilling til, hvordan en ny jernbane fra København til Ringsted skal se ud.

Trafikstyrelsen har undersøgt to mulige løsninger for en udbygning af jernbanen mellem København og Ringsted, og den ene, den såkaldte nybygningsløsning med en helt ny jernbane over Køge, har alle fordele på nær én. Den er langt dyrere end 5. sporsløsningen, hvor man bygger et ekstra spor langs den eksisterende bane mellem Hvidovre og Høje Taastrup.

- Der er ingen tvivl om, at trafikalt og fremtidssikringsmæssigt er nybygningsløsningen bedst. Men der er heller ingen tvivl om, at den er tre gange så dyr, siger anlægschef i Trafikstyrelsen, Martin Munk Hansen.

5. sporsløsningen løber op i 2,9 milliarder kroner, mens nybygningsløsningen vil koste 10 milliarder. Den dyre løsning vil dog både betyde flere togafgange, mindre støj og mindre CO2-udslip.

Trafikminister Lars Barfoed (K) har allerede givet udtryk for, at det er den løsning, han foretrækker.

- Når man ser Trafikstyrelsens VVM-vurdering, er det svært at se andre muligheder end en nybygning over Køge, siger Lars Barfoed til Jyllands-Posten.


Nyhedsoverblik