Tænketank: En tur over Storebælt skal koste fem kroner

Det vil kun gavne samfundsøkonomien, hvis turen over Storebæltsbroen nærmest bliver gjort gratis, lyder det fra tænketanken Kraka.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det skal ikke kun være pendlere, der skal slippe billigere i broafgift. Afgiften bør sættes ned til fem kroner for alle, der kører over Storebæltsbroen. En så lav takst vil gavne samfundsøkonomien. Det konkluderer den uafhængige tænketank Kraka i en ny analyse, der kommer i kølvandet på Venstres forslag om, at det skal være billigere at pendle over broen.

Det skriver Fyens Stiftstidende

- Forslaget er et skridt i den rigtige retning, men det er gratis at køre på andre broer og veje i Danmark, og det er forvridende og uheldigt et enkelt sted at opkræve afgift. Det skader samfundsøkonomien, siger vicedirektøren i Kraka, Jens Hauch, til Fyens Stiftstidende.

Han erkender, at der fortsat er en gæld på 24 milliarder kroner på Storebæltsbroen.

- Men det giver mere mening at betale broen via bredt baserede skatter som indkomstskat eller moms. Den nuværende afgift giver dyrere varer, rammer pendlingen og modvirker, at virksomhederne kan få de medarbejdere, der passer bedst til lige præcis den virksomhed, siger Jens Hauch.

Han kalder det skævt, at afgiften på broen også bruges til at betale for anden infrastruktur i Danmark. Ni milliarder trækkes på den måde ud af broen frem mod 2021.

Vicedirektøren erkender, at det kan give trængselsproblemer, hvis broen gøres næsten gratis.

- Og i givet fald må afgiften sættes op, siger han.

I analysen fra tænketanken Kraka anbefales det netop, at vejafgifter bruges til at undgå køproblemer og negative virkninger på miljøet.

Professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau fra Danmarks Tekniske Universitet bakker op om konklusionerne i Krakas analyse.

- Den er helt rimelig, og hvis du anlægger den synsvinkel, at du er ligeglad med, hvem der betaler, men gerne vil have den mest effektive samfundsøkonomi ud af broen, så skal brugerbetalingen i praksis væk på Storebæltsforbindelsen, siger han til avisen.


Nyhedsoverblik