Storebæltsbroen giver Danmark 379 milliarder

En analyse viser, at Storebæltsforbindelsen over en periode på 50 år giver det danske samfund en gevinst på 379 milliarder kroner – og størst gevinst til Fyn.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Transportministeriet og Sund & Bælt har fået opgjort værdien af Storebæltsforbindelsen: Over en periode på 50 år giver Storebæltsforbindelsen det danske samfund en gevinst på 379 milliarder kroner. Det skriver Transportministeriet i en pressemdddelelse.

Det svarer til at alle danskere – fra spædbørn til pensionister – bliver 67.000 kroner rigere som følge af, at vi har bygget Storebæltsforbindelsen. Investeringen i Storebæltsforbindelsen giver dermed et samfundsøkonomisk afkast på 14 procent om året.

12 minutter mod 1 time

Storebæltsforbindelsens betydning kan især mærkes hos de mange brugere, som har stor gavn af forbindelsen. Hvor det før tog en time at sejle over Storebælt, tager det i dag 12 minutter at køre. Derudover slipper man for at vente på færgen, ligesom man heller ikke skal planlægge, hvornår man skal af sted og reservere plads.

Samlet set sparer hver dansker i gennemsnit 6,3 timer per år på grund af Storebæltsforbindelsen, og gevinsterne kommer bredt ud i landet. Analysen viser dog, at det særligt er fynboerne, der har fået en gevinst af den faste forbindelse. De samlede brugergevinster per indbygger er på Fyn cirka 50 procent højere end landsgennemsnittet.

Kommer forbrugerne til gode

Erhvervslivet nyder også godt af forbindelsen, hvilket i sidste ende kan mærkes i forbrugernes pengepung. Omkring en fjerdedel af det beløb, som virksomhederne sparer på grund af den faste forbindelse, ender hos forbrugerne i form af lavere priser på almindelige varer.

- Storebæltsforbindelsen har vist sig at være en kæmpe succes. Nu får vi sat kroner på den værdi, som Storebæltsforbindelsen skaber, og resultatet er ikke til at tage fejl af: 379 milliarder kroner over 50 år viser, at Storebæltsforbindelsen er en meget stor gevinst for Danmark, siger transportminister Magnus Heunicke (S).

- Den faste forbindelse over Storebælt binder Danmark sammen og styrker vores fællesskab. Analysen viser, at fordelene kommer bredt ud i hele landet, selvom de største gevinster naturligvis tilfalder fynboerne, der omtrent har fået halveret rejsetiden til hovedstadsområdet.

Storebæltsforbindelsen betales af brugerne. A/S Storebælt, der ejer og driver den faste forbindelse, har en rentebærende nettogæld på 25 milliarder kroner, og selskabet forventes på den baggrund at være gældfri omkring 2030.

Læs Samfundsøkonomisk analyse af Storebæltsforbindelsen og en sammenfatning


Nyhedsoverblik