Støttefest for Tølløsebanen

I flere stationsbyer holdte gruppen 'Bevar Tølløsebanen' aktioner for banen i dag. Skønt Tølløsebanen er reddet to år frem, frygter de for dens fremtid.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Lørdag middag havde man i Ruds Vedby samlet et spor af underskrifter på træbrædder, i Dianalund sang de en støttesang og i Stenlille cyklede de til ære for Tølløsebanen. Sådan afholdte gruppen 'Bevar Tølløsebanen' blandt andet deres støttefester i seks stationsbyer i dag fra 11.00 til 13.00. Målet var, at skabe opmærksomhed omkring banens betydning for lokalsamfundet. 

Den 20. marts i år blev Tølløsebanen reddet fra lukning frem til udgangen af 2016, da regeringen valgte at bevare finansieringen af banen. Det betød, at Region Sjælland kunne beholde deres årlige tilskud på 12 millioner kroner. Men folkene bag dagens aktion frygter, at regionen vil spare på vedligeholdelse af sporene. 

Frygter manglende vedligeholdelse af togskinner

Det er især sporene mellem Høng og Ruds Vedby, der trænger til en optimering. Det vil koste omkring 50 millioner kroner. Hvis Region Sjælland ikke gør det, frygter gruppen, at togene må køre langsommere på strækningen. Det vil gøre, at køreplaner ikke hænger sammen. I sidste ende får man ikke det optimale ud af banen ifølge Judy Bente Olsen, som er en af initiativtagerne. 

- Pludselig vil folk droppe toget, og hvis toget ikke bliver brugt, så har Region Sjælland en god undskyldning for at nedlægge banen. Så derfor skal de skinner laves, og det kan ikke gå for stærkt, siger Judy Bente Olsen. 

Derfor havde gruppen i Ruds Vedby arrangeret en underskriftsindsamling, hvor folk kunne skrive deres navn på et bræt, der skulle sømmes sammen af reb og forestille togskinner. Det lange spor overrækkes til Regionsrådet den 30. april, inden de endeligt beslutter, hvilken form for kollektiv trafik der skal køre videre i 2016. Der er dog ingen garantier for, at banen kører videre eftet 2016.

- Indtil videre har vi ikke fået en langsigtet løsning fra regeringen. Regeringen har valgt pauseknappen og sige 'indtil videre kun et år kender vi vores finansiering fremover'. Der vil det være forkert at putte flere millioner kroner i skinner, som vi ikke ved, om vi får råd til at bruge. Derfor er vores vigtigste fokus endnu at undgå at ander passagerer kommer til at miste deres busforbindelser, siger Jens Stenbæk (V), som er formand for Regionsrådet.

Tølløsebanens fremtid er allerede på dagsordenen i Region Sjællands forretningsudvalg på mandag.  


Nyhedsoverblik