Stødpuder skal øge sikkerheden ved Storebælt

Storebæltsbroen har valgt at installere nye stødpuder ved deres betalingsanlæg for at undgå ulykker på grund af for høj.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når bilister nærmer sig betalingsanlæggene ved Storebæltsbroen, er hastigheden ofte alt for høj.

Derfor har Storebælt valgt at montere nye stødabsorberende kollisionsstødpuder, der skal sikre, at bilisterne og deres passagerer ikke kommer til skade, hvis de rammer de såkaldte betonbuffere, når de kører i kreditkort-banerne. Det skriver Sund & Bælt på deres hjemmeside.

- Næsten alle overskrider desværre den anbefalede hastighed i betalingsanlægget. Nogle nærmer sig anlægget med helt op til 80 km i timen, og det kan få store konsekvenser, hvis f.eks. bremserne i bilen sviger. Vi ved, at kører man ind i en mur med 60 km, får det forfærdelige konsekvenser, siger Jan Lyngsø, som er driftsleder i A/S Storebælt og fortsætter:

- Den nye stødabsorbering, som vi netop er færdige med at montere, virker nærmest som en harmonika, der folder sig sammen ved påkørsel og dermed absorberer energien fra kørertøjet.

Stødpuderne er placeret i 4 baner i både vest- og østgående retning.


Nyhedsoverblik