Springer op og falder ned på ADHD og autisme

At Svallerup Skole rummer børn med ADHD og autisme forhindrer ikke skolen i at være én af højdespringerne i Skolekampen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- 2-4-6-8… tæller en dreng fra 4. klasse hver gang hans strømpefødder tager afsæt på på den tykke airtrackmadras.

Klokken har ringet ud efter matematiktimen, men eleverne bliver ved med at terpe 2-tabellen langt ind i 10-frikvarteret. Der er dog tæt trafik på skolens nyindkøbte kæmpepude, selvom den strækker sig fra den ene ende af gymnastiksalen til den anden.

Airtracken som i sidste uge blev pumpet op i skolens gymnastiksal var med til at bringe Svallerup Skole fra Kalundborg ind i førerfeltet i Skolekampens uge 5, og skolen ligger nu på en fjerdeplads i den samlede konkurrence.

Skolen er en specialskole for børn, der har problemer med enten adfærd, kontakt eller trivsel, f.eks. børn med ADHD og autisme. Men det er ingen hindring for motionsniveauet. I uge 5 havde eleverne i gennesnit pulsen oppe og sved på panden i 404 minutter i skoletiden, altså mere end seks timer.

-      Al forskning peger på at fysisk aktivitet øger indlæringen, så det er den vigtigste grund til, at vi øger børnenes puls så ofte, som det kan lade sig gøre. Når motion har særligt fokus hos os, skyldes det også, at motion kan have en gavnlig effekt for børn med trivselsproblemer, fordi den øger produktionen af signalstoffer i hjernen, fortæller viceskoleinspektør Thomas Wulff.

Har Styr på Sundheden

Skolens særlige fokus på sundhed begrænser sig dog ikke til uge 5.

I de seneste tre år har skolen deltaget i pilotprojektet Styr på Sundheden i samarbejde med Dansk Skoleidræt og Trygfonden.

Men det handler ikke kun om motion og kost. Projektet fokuserer også på børnenes psykiske sundhed. Blandt andet har eleverne på Svallerup Skole faget ”sundhedsundervisning” på skemaet, som skal sætte dem i stand til at træffe fornuftige valg, der kan give både dem selv og deres kammerater det bedst mulige liv:   

-      Vi måler løbende vores fremskridt både på børnenes fysiske og psykiske sundhed. Via konditionstest konstaterer vi at deres form bliver bedre og via tilfredshedsundersøgelser kan vi se, at de også er blevet gladere, fortæller Thomas Wulff.  

Som modelskole i pilotprojektet fungerer Svallerup Skole som sparringspartner for andre skoler, der er interesserede i at øge elevernes generelle sundhedstilstand.  

Her er det pædagog Janus Jørgensen, der agerer forhindring, mens børn springer på airtracken i frikvarteret.


Nyhedsoverblik