Sommeren er højsæson for annoncefup

Annoncehajer benytter sig af sommerferien til at sende fupfakturaer ud til virksomhederne. Håndværksrådet advarer nu virksomheder om at være ekstra opmærksomme.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Solen skinner, og vandet bliver lunere at bade i. Og det benytter annoncehajerne sig af. De bliver ekstra aktive, når sommerperioden med ferieafløsere og tyndt bemandede virksomheder sætter ind.

Det er ting som værdiløse annoncer, dyre printerpatroner og fupfakturaer, som feriepersonalet er et let offer for. Derfor anbefaler Håndværksrådet de mindre virksomheder om at være særligt på vagt overfor snyderierne.

Håndværksrådets anti-annoncehajindsats, seniorjurist Jeppe Rosenmejer, siger, at vikarer og faste medarbejdere, der dækker ind over hinandens arbejdsområder i ferieperioden, kan være lette ofre for annoncehajer og andre svindlere.

- Derfor bør man som virksomhedsleder beskytte sig, eventuelt ved at tale en række forholdsregler igennem med de medarbejdere og vikarer, der er på arbejde i ferieperioden, siger han.

Lige så sikkert, som ferien slutter på et tidspunkt, lige så sikkert er det, at Håndværksrådet efter ferien modtager en lang række henvendelser virksomheder, der er blevet kontaktet af annoncehajer i ferieperioden.

De er blevet truet af annoncehajerne med eksempelvis at blive meldt til RKI, og derfor er der i eftersommeren og først på efteråret mange, der ringer ind på rådets "hajtelefon". Jeppe Rosenmejer siger, at man ikke skal betale for at få fred.

- Annoncehajerne slipper først taget, når de er klar over, at man ikke vil betale dem flere penge. Betaler man først et lille beløb, kan man være næsten sikker på, at de hurtigt kontakter en for et større beløb, siger han.

Håndværksrådet arbejder tæt sammen med politiet og Forbrugerombudsmanden om at gøre bekæmpelsen af annoncehajer mere effektiv.

/ritzau/


Nyhedsoverblik