Sømænd tester Femernbroer

I nat stemte tyskerne ja til en fast forbindelse over Femern. Men allerede nu er man fuld gang med at designe den nye bro. En af dem der skal give sit besyv med er en lods fra Nakskov. I dag testede han broer i en simulator i Lyngby.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I denne uge er 14 sømænd, både tyske og danske, i gang med at gennemsejle Femern Bælt. Ikke på vandet men i en enorm skibssimulator hos firmaet FORCE Technology i Lyngby. Har har de computerskabt flere meget virkelighedstro udgaver en kommende Femern Bro, klar til at sejle igennem på en storskærm.

- Det er utrolig naturtro, det der sker her. Det er næsten som at være der i virkeligheden, fortæller Per Karstensen fra Nakskov, der er kaptajn og lods.

Man arbejder med to typer broer som den kommende forbindelse. Den ene er magen til Storebæltsbroen og den anden Øresundsbroen. Hvilken af de to det bliver, skal sømændene være med til at vurdere. I simulatoren tager de turen under broerne igen og igen for at afprøve sikkerheden for de mange skibe, der engang skal passere under den kommende forbindelse.

- Det svarer jo til at tage en sekssporet motorvej og så fjerne de 2 baner på et stykke. Så vil man jo skabe problemer længere bagude, forklarer Per Karstensen.

En bro over bæltet vil indsnævre sejlrenden mellem pylonerne til ca. 2 km. og i simulatoren sendes sømændene gennem alle tænkelige farer og uheld. Derefter skal deres erfaringer evalueres og bruges til at vurdere, hvilken bro der er sikrest.

Hvis vurderingen bliver, at en broløsning er for farlig for skibstrafikken, så er man nødt til at lave en tunnel i stedet for.

- vi går efter broen, og vi har løst det to gange før på Storebælt og Øresund så vi løser det også her på Femern, forsikrer Finn Ennemark, der er projektleder på Femern Bælt A/S


Nyhedsoverblik