Slut med papirblanketter i kommunen

I Holbæk og Sorø Kommune papirblanketterne endegyldigt afløst af computeren på en række forskellige områder. Og regionens øvrige kommuner følger snart trop.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I Holbæk og Sorø Kommune er det nu helt slut med papirblanketter, når der skal meldes flytning eller søges om børnebidrag. Digital selvbetjening er fremover den eneste vej til kommunen på en række udvalgte områder.

- Meningen er både, at det skal give kortere sagsbehandlingstid og gøre det nemmere for borgerne at kontakte kommunen, siger Helle Løve, der er afdelingsleder ved Borgerservice Holbæk.

Initiativet i det vestsjællandske er dog kun begyndelsen på computerens indtog i kommunerne. Det er nemlig regeringens målsætning, at 8 ud af 10 af alle henvendelser til det offentlige inden 2015 skal foregå via en computer.

Det har i dag fået Ældre Sagen til at udtrykke bekymring på vegne af de mange ældre borgere, der ikke har styr på computerteknikken.

- Jeg frygter, at det på sigt vil gøre denne gruppe ældre til en slags andenrangsborgere, hvis der ikke bliver taget ordentlig hånd om at hjælpe dem, siger Bjarne Hastrup, der er administrerende direktør i Ældre Sagen.

I Holbæk Kommune forsøger de at imødegå udfordringen med blandt andet en hotline på chat og telefon samt en instruktionsvideo på kommunens hjemmeside.

- Desuden kan borgerne fortsat komme her ned i borgerservice og blive guidet igennem det hele. Vi skal nok give alt den hjælp, vi hidtil har gjort, for at hjælpe de borgere, der har vanskeligt ved det, siger Helle Løve.

Digitaliseringen i Holbæk og Sorø vil blive optrappet gradvist de kommende tre år. Men i første omgang er blanketterne kun skrottet i forbindelse med indskrivning i daginstitution, adresseflytning, børnebidrag, og når der skal bestilles nyt sundhedskort.


Nyhedsoverblik