Sikkerheden på Storstrømsbroen undersøges

De tyske statsbaner, Deutche Bahn, er gået i gang med at undersøge sikkerheden for togtrafikken på Storstrømsbroen. Resultatet af undersøgelsen kan få konsekvenser for togforbindelserne mellem Nykøbing Falster og København.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Torsdag mødtes Business Lolland-Falster og borgmestrene fra henholdvis Lolland og Guldborgsund Kommuner med Folketingets transportudvalg. Det skete for at drøfte byggeriet af den nye Storstrømsbro.

- Det er altså nu, at kampen for alvor skal stå, sagde borgmester i Guldborgsund Kommune, John Brædder (Guldborgsundlisten).

Den gamle bro trænger til en kærlig hånd. Broen er ikke alene nedslidt, den er også så faldefærdig, at togene ikke må krydse den med mere end 60 km/t.

Det har nu fået de tyske statsbaner til at igangsætte en undersøgelse af sikkerheden for den krydsende togtrafik.  

- Hvis Deutsche Bahn skulle finde på at lægge deres togforbindelser om, således at de vil gå over Sønderjylland og Storebælt, så vil vi miste rigtig mange togforbindelser fra Nykøbing Falster til København, og det vil være intet mere end en katastrofe, fastslog John Brædder.

Løftet ud af finansloven

I november valgte regeringen, Dansk Folkeparti, de Konservative og Liberal Alliance at udskyde byggeriet af en ny Storstrømsbro.

Her blev byggeprojektet af en ny Storstrømsbro nemlig løftet ud af finansloven for 2016.

Tidligere var det planen, at broen skulle stå færdig i 2021. Men nu risikerer det at blive senest i år 2024.


Nyhedsoverblik