Så bliver Y-togene skrottet

De sidste sjællandske Y-tog er solgt til ophugning - og dermed er en epoke slut for regionstog

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De udrangerede Y-tog, som Regionstog de seneste tre år har haft  hensat i bl.a.  Holbæk, er nu solgt til skrot. Dermed forsvinder de fleste af de efterhånden graffitti-overmalede togsæt fra stationen.

Y-togene var i mange år det daglige transportmiddel mellem hjem og arbejdsplads/skole i de dele af Region Sjælland, hvor Regionstog er den ”røde tråd” i den kollektive trafik.

- Det er med et vist vemod, at vi tager afsked med vores Y-tog, udtaler adm. direktør Henrik Nørgaard.

Det første Y-tog blev leveret til Lollandsbanen i 1965, men først i 1974 blev der købt Y-tog til Østbanen. Året efter leveredes der også  togsæt til Odsherredsbanen og Tølløsebanen.

Y-togene viste sig at være så vellykkede, at der i årene 1965-1984 blev leveret mere end 150 enheder  til samtlige danske privatbaner.

De sidste Y-tog kørte i Vestsjælland den 26. og 27. april 2008, hvor der var arrangeret afskedsture på henholdsvis Odsherredsbanen og Tølløsebanen.

Der har siden ikke været stor interesse for at købe de 30-40 år gamle tog. Regionstog har dog solgt ét togsæt til Midtjyske Jernbaner og 3 togsæt til museumsbrug ved Danmarks Jernbanemuseum og Dansk Jernbane-Klub.

Senest har en potentiel udenlandsk kunde vist interesse for 4 togsæt fra Østbanen, og denne eventuelle handel afgøres inden for kort tid.

Det resterende hensatte materiel er som nævnt nu solgt til ophugning. Allerede i august måned er 4 togsæt fra Østbanen og 11 vogne fra Lollandsbanen ophugget i henholdsvis Køge og Nakskov, og nu kommer turen altså  til materiellet, der har stået hensat på Holbæk station.


Nyhedsoverblik